lauantai 21. maaliskuuta 2015

Kohti Lantaa

Kaikki kiva loppuu aikanaan ja niinpä reilu kahden viikon loma on nyt ohi. Pari päivää olen ennättänyt harjoittella jo työntekoa =D. Loma oli aivan ihana ja rentouttava. Näimme paljon uusia ihania asioita ja saimme henkiset akut ladattua. Ja kaupan päälle tuli kotiin viemiseksi myös kohtuullisen mojova rusketus!

Kahta päivää vaille tasan kaksitoistavuotta aikaisemmin olimme olleet Kipparini kanssa häämatkalla Thaimassa, tuolloin Puketissa. Vain puolitoista vuotta ennen tsunamia. Tällä kerralla lähdimme matkaan meidän hääpäivänä 3.3. ja rakkautemme hedelmä lähti tietenkin mukaan =).

Lähtöpäivä oli saiteinen, joten ei harmittanut yhtään lähteä matkaan (niinkuin muka muuten olisi =D). Loman alku on aina jotenkin niin täynnä odotusta siitä kaikesta, mitä loma tuo tullessaan. Tämä oli Kipparini kanssa kolmas matka Thaimaahan, joten vahva aavistus siitä, mitä tuleman pitää, oli olemassa. Juniorille sen sijaan tämä oli ensimmäinen Thaimaan matka ja ensimmäinen aurinkoloma ylipäätään.

Ihastelin lentokoneessa, matkalla omalle istumapaikalle, näitä ykkösluokan ihanan tilavia paikkoja. Ehkä joskus minäkin voisin istua täällä.

Kaikki kyydissä, joten pääsimme matkaan ajoissa. Jokaisella matkustajalla oli oma "viihdekeskus" josta saattoi katsella mm. elokuvia ja karttatietoja siitä, miten lento etenee, kuunnella musiikkia, pelata pelejä ja lukea lehtiä.

Finnairin sinivalkoisin siivin matka taittui melko kivuttomasti siitä huolimatta, että lentoaika oli yli kymmenen tuntia. Osa lentoajasta ajoittui yöaikaan, joten koneessa tuli torkuttua.  Lensimme Thaimaahan Krabille, josta matka jatkui parin tunnin verran aamutuimaan (paikallista aikaa) kohti Koh Lanta Yai saarta. Lentokentällä olivat oppaat vastassa ja he ohjasivat oikeaan pikkubussiin.

Ennen Koh Lanta Yai saarta sijaitsee Koh Lanta Noi. Tästä syystä oli edessä kaksi lauttamatkaa. Ensin mantereela Koh Lanta Noi saarelle, jonka läpi ajoimme ja sen jälken viimeinen lauttamatka lomakohteeseemme, Koh Lanta Yai saarelle.

Matkaoppaissa oli varoiteltu, että lauttamatkoja saattaisi joutua odottamaan mm. johtuen nousu- ja laskuvedestä. Meidän matka meni sujuvasti ja ensimmäiselle lautalle pääsimme ajamaan suoraan. Toiselle lautalle oli vain muutaman minuutin odotus.

Lomalaisten kuljetukset jonossa =D.

Näitä samoja liinoja näin monissa muissakin kulkuvälineissä mm. pitkähäntäveneissä ja rekka-autoissa. Luulen vahvasti, että liittyvät jotenkin kulkuneuvon siunaamiseen.

Kun lautta lähti kohti vastarantaa, tuli tämä vekkulin näköinen pikkuhinaaja apuun. Hän pukkasi hieman kylkeen, että saatiin lauttaa käännettyä oikeaan kulmaan ja lähtemään oikeaan suuntaan kohti vastarantaa.

Viimeinen lauttamatka oli todella lyhyt ja niinpä siellä jo rakennettiin lautan tilalle siltaa. Ihan ymmärrettävää, sen verran lyhyt matka oli, että se on todella paljon jouhevampaa taittaa siltaa pitkin. Silloin myös vuorovesivaihtelut eivät haittaa.

Lauttarannasta oli vain viiden minuutin ajomatka ja saavuimme perille hotelliimme, Lanta Pura Resorttiin. Olin vaihtanut jo lentokoneessa kevyempää vaatetta ylle, mutta silti tuntui lämpöä riittävän. Vaan kyllä oli ihana fiilis, jo ihan vaan katsella näitä maisemia!

Olimme niin aikaisin perillä, että hotellin uima-altailla sijaitsevat tuolit olivat vielä kaikki vapaana. Vain muutama oli jo pyyhkeellä varattu. Tämä oli muuten jännittävä tapa. Viedään pyyhe aamulla tuolille ja tullaan sitten joskus sinne itse. Hotelli huoneet jaettiin jo valmiiksi, mutta meille kerrottiin, että saisimme ne vasta klo14:00.

Jonkin aikaa katselimme ympärillemme ja sitten tuli pakottava tarve päästä veteen. Kävin matkalaukkuni kimppiin, jotta kaivaisin sieltä uimavarusteet esiin, kun hotellin henkilökuntaan kuuluva poika pelmahti paikalle ja nappasi laukkuni ja lähti viemään sitä eteenpäin. Kipparini oli ollut fiksu ja käynyt kysymässä, josko huone saattaisi olla jo valmiina ja se oli! Saimme huoneen monta tuntia aikaisemmin, ihanaa!

Hotelli sijaitsi aivan merenrannalla saaren pohjoisessa päässä. Matkaoppaista olimme lukeneet etukäteen, että hotellin oma uimaranta ei olisi kovinkaan hyvä. Meidän mielestä se oli yksi parhaista! Mitä tästä opimme? Kaikkea ei pidä uskoa, mitä lukee, vaan aina kannattaa tehdä oma arvio asiasta.

Tässä vielä kartta Koh Lanta Yai saaresta. Täällä vietimme kaksi upeaa viikkoa. Valokuvia tuli otettua melkoisesti, joten muutama postaus tästä eteenpäin joudutte katselemaan niitä ja lukemaan lomafiiliksiä =D. Sawadi kaa!

1. Ihanaa nähdä aurinkoisia kuvia Thaimaasta - tuli heti ikävä Sri Lankaan :D Odotan innolla lisää trooppisia kuvia!

1. Kiitos Merenneito =). Jatkoa seuraa varmasti ihan kyllästymiseen saakka =D.

2. Tervetuloa kotimaahan, hienoa että loma meni hyvin!
    En ole koskaan käynyt Thaimaassa, joten katselen kuvia mielenkiinnolla.

1. Kiitos Vikki. Mukava oli palata jälleen myös kotiin. Elämä Thaimaassa on vähän erilaista. Toivottavasti saan se välitettyä kuvieni avulla =).

3. Teillä on ollut elämysmatka. Matkalle oli minun hienoa hypätä näin siivelle. Hyvää kerrontaa ja loistavat kuvat. Rohkeasti mielenne palaa Thaimaahan, tuonne tsunamin maahan. Itse arastelisin lautoillakin matkaamista.
    Jään odottelemaan lisää reissutunnelmia.

1. Kiitos Aimarii =). Minustakin on ihana elää loma uudelleen, kun katselen kuvia ja kirjoittelen asioita muistiin. Jatkosa siis tulossa =D.

4. Teillä onkin ollut varmasti mukava kaksiviikkoinen! :) Odottelen lisää matkajuttuja.

1. Meillä oli todella ihana kaksiviikkoinen. Paljon nähtiin ja koettiin, mutta ennätettiin myös lepäämään auringossa.

5. Onkin kiva paeta tätä kylmää jaksoa virtuaalisesti lämpimiin maisemiin ja muistella omia Thaimaan matkoja.
    Hienot kuvat!!

1. Kiitos Sirpa. Lämpöä tuolla todella riitti =D.

6. Kiva kuulla, että loma meni hyvin! <3 Hotellin ympäristö näyttää oikein viihtyisältä :D
    En ole koskaan käynyt Thaimaassa ja ehkä en koskaan käykkään (inhoan lentämistä)!
    Mielenkiinnolla odottelen lisää lomapostauksia :DDD

1. Nyt pääset ainakin virtuaali matkalle Thaimaahan =D.

7. Tervetuloa takaisin kotimaahan 😊 Mukavaa päästä nojatuolimatkalle aurinkoon, kun pakkanen taas (ikävä kyllä) paukkuu.

1. Kiitos Vedenneito =). Täytyy todeta, että täällä meillä on kyllä raikas ilma. Vaikka ihanalta tunti myös aurinko ja lämpö =D.

8. Mukava katsella kuvia lomaltasi.

Tuttu on lautta reitti.
    Tuota siltaa on rakennettu ainakin jo viisi vuotta, valmistuukohan se koskaan...

Kiehtovia kuvia, myös nuo lentokone kuvat.
    Me olemme matkustaneet viimeiset neljä matkaa busines tahi comfort luokassa, ollut tilavaa ja mukavaa.

Tervetuloa kotimaahan!

1. Heh,olipa hauska kuulla, että tuo siltaprojekti on ollut heillä jo noin pitkään vireillä. Se on varmasti maa, jossa mikään ei valmistu nopeasti =D. Joo, itsekin kyllä harkitsen vakavasti noita parempia luokkia, ennen kaikkea sen jalkatilan vuoksi.

9. Kesäfiilikset ja kaipuu kaukomaille lisääntyy. Lisää kuvia odotellessa :-)

1. Ja niitähän tulee muutaman postauksen verran =D.

10. Varmasti upea loma ja vielä kaiken huipennukseksi teitä tervehti ylimmästä kuvasta päätellen kotiin palatessa vielä virkistävä raikas vesisade. :) Hieno kuvareportaasi ja hyvät kuvat!

1. Loma oli ihana. Virkistävä sade saatteli meidät matkaan ja kun tulimme oli sillä välin täältä lumet sulaneet ja kaunis kevät aurinko otti meidät vastaab =).

11. Olipa kiva päästä virtuaalimatkalle Thaimaahan! Upeat värit kuvissa, varsinkin tuo turkoosi ♥
    Tosi hauskan ja sympaattisen näköinen tuo pikkuhinaaja! =D
    Jatko-osia jo innolla odotellessa ;)

1. Jatko-osia seuraa varmasti ihan kyllästymiseen saakka =D.

12. Hei. En ole ollut Koh Lantalla koskaan ja nyt haluaisin tietää onko siellä lava-autoja jotka kulkee kiinteällä taksalla esim Saladamista klong khong rannalle? Tuk-tukit kait kulkee tätä väliä.

1. Hei, kyllä löytyy lava-autoja ja niitä ehdottomasti suosittelenkin. Koh lantalla tuktukint ovat oikeati mopon sivuun rakennettuja "sivuvaunuja". Paikka on melko vuoristoinen, joten niillä oli välillä tekemistä, että pääsivät mäkiä ylös vannakin jos oli painava lasti. Hinta kannattaa sopia etukäteen, se vahtelee jonkin verran. Rannat oli tosi ihania ja snorklaamista suosittelen jos vain siitä tykkäät. Saaren eteläkärjessä on kiva majakka. Olen kirjoitellut siitäkin. Koh Lanta oli koko meidän perheen mielestä tosi kiva. Reilun kolmen viikon päästä olemme lähdössä Khao Lakiin, joten sieltä tulee sitten seuraavat Thaimaa postaukset. Ihanaa reussua teille!