torstai 13. elokuuta 2015

Loman ensimmäinen etappi: Korpoström

Niin se vain on, että kaikki kiva loppuu aikanaan, niin myös loma. Neljä antoisaa viikkoa vietimme merellä ja näimme monia upeita paikkoja. Kun lomamme alkoi, emme malttaneet jäädä töiden jälkeen kotisatamaan, vaan suuntasimme seuramme omaan saareen yöksi. Seiltä lähdimme lauantaina matkaan kohti ensimmäistä etappia, Korppoota.

Päivä oli hieman harmaa ja sateinen, mutta onneksi aurinko välillä pilkisti pilvien raosta. Kippari oli suunnitellut, että ensimmäinen legi olisi niin pitkä kuin vain jaksaisimme ajaa, sillä tarkoitus oli päästä heti "pelipaikoille". Niinpä matkasimme kaikkiaan kahdeksan tuntia yhteen menoon. Tiedän, se on purjehtijoille ihan "normi päivä", mutte me moottoriveneilijät pääsemme yleensä lyhyemmällä ajalla, joten emme ole tottuneet näin pitkiin ajoaikoihin =D.

Entinen Porkkalan majakka, nykyinen Rönnskär.

Iloksemme tuulet olivat heti suotuisat ja pääsimme ylittämään Porkkalanselän ulkokautta! Se on harvinaista herkkua se. Tämä joudutti osaltaan meidän matkantekoa hienosti.

Pilvet olivat välillä todella dramaattisia ja roikkuivat alhaalla. Jännittävä tunnelma.

Oli aivan ihanaa päästä sellaisiin maisemiin, jossa oli ollut kerran aikaisemminkin, mutta missä ei pääse käymään usein. Jännästi sitä muistikin monta yksityiskohtaa, merimerkkejä ja kummeleita =D.

Luotsiasema Hangon edustalla.

Niin kutsutulla Hiittisten suoralla on iso mermerkki, jonka päälle kalasääski tekee joka vuosi pesän. Eikä hän ollut tehnyt poikkeusta tänäkään vuonna. On siinä hänellä melkoinen pesäpaikka, keskellä vilkasta veneväylää. Eipähän tule aika pitkäksi kun katselee ohi ajavia veneitä =D.

Piipahdimme Kasnäsissä tankkaamassa veneen ja otimme pienen jalottelutauon, jonka jälkeen matka jatkui edelleen kohti Korppoota.

Ennen Korppoota oli vielä toinenkin kalasääsken pesä! Tältä pesältä oli itse emolintu liikenteessä.

Korpoströmin satama oli meille entuudestaan tuttu. Olen esitellyt sataman jo aikaisemmin blogissani täällä. Tulimme satamaan illalla yhdeksän jälkeen ja saimme suunnilleen sataman viimeisen vapaan paikan, onneksi. Vaikka meillä oli ollut mukana matkaevästä, oli tässä vaiheessa koko veneen miehistöllä jo sellainen nälkä, että näköä haittasi. Vene nopeasti kiinni laituriin ja syömään!

Myös me söimme Kipparini kanssa kalaa =D.

Ilta oli kaunis ja ilta-aurinko maalasi suorastaa taulumaisia pastellinsävyjä taivaalle. Kaikkein hienointa oli, että loma oli alkanut ja uteliaan odottava kutkuttava tunnelma oli vatsanpohjassa. Mitä kaikkea oikein näkisimme seuraavien viikkojen aikana? Sen te tulette näkemään lähi viikkojen aikana täällä blogissa. Muutamien seuraavien postausten osalta ollaan tiukasti saaristossa =D.

1. Hienot pesäpaikat kalasääskillä :)
    Upea kuvasarja, kahdesta viimeisestä tykkään kovasti!!

1. Kiitokset Sirpa =). Hauskaa todella on, että hän rakentaa pesän joka kerta samaan paikkaan. Ihan selvästi tykästynyt hienoihin maisemiin =D.

2. Oltiin muuten samaan aikaan tuolla Korpoströmissä. Huomasin teidän veneen aamulla kun olimme lähdössä ja kävimme septin tyhjentämässä.

1. Voi ei, olisit tullut edes pikaisesti moikkaamaan =D.

3. Hienoja maisemia ja hyviä kuvia! Reissu on varmastikin ollut mukava

1. Kiitos Pelaguu =). Reissu oli aivan ihana ja yritän kirjotiella tänne blogiin niitä fiiliksiä kuvien kera parhaalla mahdollisella tavalla =D.

4. Vau miten hinoja kuvia taas!
    Pilvimaisematkin olivat todella hienoja, mutta nuo värikylläiset satama iltavalossa -kuvat ovat ihan huippuja! Kahdeksan tuntia moottoriveneellä - ei ihme, että ehditte maailman toiselle laidalle :D

Korpoström on meidän viikonloppureviirillämme, joten emme käyneet siellä nyt sesongin aikana. Pahoin kyllä pelkään, että sataman palvelut sulkeutuvatkin taas elokuun viimeisenä viikonloppuna muinaistulien yön jälkeen... Saitteko hyvää kalaruokaa?

1. Kiitokset Merenneito =). Saimme todella hyvää siikaa ja vaikka olisi tarjoiltu voissa paistettuja kiviä, olisi nekin menneet alas, sillä niin nälkä tuossa vaiheessa oli =D.

5. i h a n a n kauniit kuvat. Lomanne alkoi todella upeiss maisemissa.

1. Kiitokset Orvokki, tästä ne maisemat vai paranivat =).

6. Kauniit merimaisemat ja dramaattiset pilvet. Veneet näyttävät todella upeilta ilta-auringonvalossa.

1. Aurinko ja pilvet saa minusta kanssa kuviin ihan oman tunnelman =).

7. Upeita kuvia! Näitä olinkin jo ehtinyt lomasi aikana kaipaamaan :) Kalasääskellä on selvästi silmää kauniille maisemille =D

1. Kiitokset Ansku, täältä näitä taas alkaa pikku hiljaa tippumaan kun saan noita kuvia katseltua (lomasaldo 3589 kuvaa =D).

8. Upeita merimaisemia ja nuo pilvikuvat ovat aivan loistavia!