tiistai 7. maaliskuuta 2017

Polarisaatiosuodin

Menossa on viimeinen viikko töissä ja sen jälkeen lennämme venekunnan kanssa kauas aurinkoon pariksi viikoksi. Koska olemme menossa todella kirkkaisiin ja aurinkoisiin maisemiin, päätin hankkia yleisobjektiivini nokalle polarisaatio suotimen. Luulen, että sillä tulee olemaan käyttöä kovasti myös kesällä merellä. Myös siellä on silloin kirkasta kun aurinko paistaa.

Mitä se moinen vehje kameran objektiivin nokalla oikein tekee? Suotimen päätarkoitus on vähentää valokuvista heijastuksia. Maisemakuvauksessa (mitä minäkin tulen lomallani kovastikin harrastamaan) saadaan sen avulla vähennettyä esim. heijastuksia veden pinnasta. Kun polarisaatio suodinta kääntää eri asentoon, saadaan esim. taivaan sineä vahvistettua tai nostettua luonnosta värisävyjä esiin.

Otin sunnuntaina pari testikuvaa ihan omalta parvekkeelta, koska oli kirkas ja aurinkoinen päivä. Polarisaatio suotimesta on iloa nimenomaan näissä tilanteissa. Ensimmäisessä kuvassa ei ole suodinta ja toisessa on.


Tässä ei siis ole suodinta. Liiallisessa valossa on se huono puoli, että kuva palaa silloin helposti puhki. Edes kuvankäsittelyllä ei tahdo saada tehtyä kunnolla korjauksia.


Ja tässä puolestaan suodin on käytössä. Huomaatteko eron? Odotan jo innolla että pääsen kokeilemaan suodinta ihan tosi toimissa.


Blogi on viettänyt tämän talven osalta melkoista hiljaiseloa ja nyt se vaikenee kokonaan reiluksi kahdeksi viikoksi. Mutta sen jälkeen sitten juttua riittääkin runsaiden kuvien kera. Ja että minne oikein menemme? Se jääköön yllätykseksi =D. Uteliaimmat voivat seurata kuvamakupaloja Instagramin puolelta. Ja kun palaamme lomalta kotiin, alkaa olla veneen vesillelaskun aika todella lähellä, jes! Kevät on niin ihmisen parasta aikaa =D.

maanantai 6. maaliskuuta 2017

Vene 17 Båt messutapahtuma

Veneilykausi tuli avattua virallisesti viime viikonloppuna, sillä vierailimme Kipparini kanssa venemessulla. Venemessut järjestettiin tänä vuonna 48. kerran. Messut kestivät kymmenen päivää ja näiden päivien aikana kävi yli 71000 vesillä liikkumisesta ja vesillä harrastamisesta kiinnostunutta vierailijaa. Nähtävä oli tänäkin vuonna vaikka millä mitalla, sillä messuille osallistui 390 näytteilleasettajaa ja esitteillä oli 532 venettä. Niinpä mekin saimme Kipparini kanssa hyvin kulumaan kaksi päivää. Näytteilleasettajien lisäksi tapasimme messuilla monia mukavia veneily-ystäviämme. Oli aivan ihanaa vaihtaa kuulumisia ja tiedustella tulevan kauden suunnitelmia.


Heti Messukeskuksen eteläisen sisäänkäynnin yhteydessä oli Loki kahvila, jossa kahvittelun lomassa oli mahdollista kuunnella kaikenlaista mielenkiintoista ohjelma.  Lokistories on kaikille avoin merellinen palvelu, josta on mahdollista löytää monia kiinnostavia merellisiä tarinoita ja retkikohteita. Lisäksi palvelusta on saatavana mielenkiintoista tietoa merikulttuurista- ja historiasta. Hauskinta koko palvelussa minusta on se, että voit myös itse lisätä sinne omia merellisiä tarinoita! Pääset tutustumaan näihin tarinoihin täältä.




Alakerran venehallissa saimme kulumaan messupäivistä toisen ihan surutta. Näytillä oli monia merkkejä ja niistä monia eri kokoja. Täällä oli mahdollista tutustua vaikka minkälaiseen tarpeeseen. Tarjolla oli pienempiä yhteysveneitä, kalastusveneitä kuin massiivisia matkaveneitä, sellaisia kesäkoteja. Messut olivat ihan paratiisi moottoriveneilijälle. Vaan purjeveneet poistivat lähestulkoon kokonaan poissaolollaan. Näytillä taisi olla tasan kaksi venettä. Tämä seikka on kummastuttanut myös meidänkin veneileviä ystäviä, että miksi näin? Tarvikepuolella onneksi oli tarjolla paljon myös tuotteita myös purjeveneilijöille.




120 vuotta täyttävä Suomen Meripelastusseura oli myös paikalla messuilla. Tälle osastolle jämähdimme ensimmäiseksi vaihtamaan kuulumisia. Suomen Meripelastusseura on valtakunnallinen vapaaehtoisten meri- ja järvipelastusyhdistysten keskusjärjestö, joka pelastaa ja avustaa merihätään joutuneita ihmisiä merialueilla ja sisävesillä. Maksamalla Trossi jäsenmaksun vuosittain, voi veneillä kauden aikana hyvillä mielin. Sillä jos moottori lakkaa toimimasta, ajaisi karille tai kävisi jokin muu haaveri, tulee Meripelastus apuun ja hinaa lähimpään satamaan, mihin on saatavissa korjauspalveluita. Lisää jäsenyyteen liittyvistä eduista voit lukea täältä. Trossi on vallankin meille moottoriveneilijöille ihan välttämätön jäsenyys. Tämän vuoden uutuutena on Meripelastusseura julkaissut veneilijöille suunnatun Trossi-appi -mobiilisovelluksen. Sovelluksen avulla veneilijä saa mm. hyödyllistä turvalisuustietoa, tietoa merimerkeistä ja väistämissäännöistä ja paikkatiedon. Sovelluksessa on valmiina hätäpuhelupainikkeet. Tämä sovellus kannattaa ottaa käyttöön kun veneilykausi alkaa. Minä latasin sen jo omaan puhelimeeni. Lisätietoa sovelluksesta voit lukea täältä.


Ennen veneen vesille laskua on mahdollista käydä harjoittelemassa hätämerkinantovälineiden käyttöä  4.3. klo 11-15 Matosaaren pelastusasemalla Helsingissä osoitteessa Matosaarentie 22. Tilaisuuden järjestää Helsingin Meripelastusyhdistys. Harjoituksessa on hyvä tilaisuus ampua omat vanhentuneet hätäraketit, käsisoihdut ja merkkisavut. Hätämerkinantovälineiden päiväysleiman tulee olla vuodelta 2010 tai sitä uudempi. Paikalle voi tuoda myös tätä vanhemmat merkinantovälineet asianmukaisesti hävitettäväki. Ennen harjoitusta välineet tarkistetaan ja ampujille annetaan käyttökoulutus. Olemme Kipparini kanssa käyneet kaksi kertaa harjoittelemassa ja voin suositella tilaisuuttaa lämpimästi kaikille, myös meille naisille. Sillä kun hätä on käsillä, on hyvä jokaisen yli 18 vuotiaan osata käyttää hätämerkinantovälineitä. Kokemuksia meidän osallistumisesta voit lukea aikaisemmasta postauksesta Matosaaresta täältä ja Haukilahdesta täältä.


Trafin osastolla oli Yrmy äreänä siitä, että veneilijän varusteet eivät aina ole kunnossa. Minä en ainakaan uskaltaisi tinkiä turvallisuusasioista nimenomaan vesillä, sillä meri osaa olla halutessaan armoton.


Myös Lohjan Meriturva oli perinteisesti mukana messulla. Meriturvassa on mahdollista käydä harjoittelemassa turvallisuus ja pelastautumis asioita ihan käytännön tasolla. Ja voin kertoa, että siellä saa melko pian todeta, että luonnon voimat ovat valtavat. Tästä on ihan omakohtaista kokemusta, sillä osallistuimme Kipparini kanssa veneilijän pelastautumiskurssille pari vuotta sitten. Kokemuksia voit lukea täältä.


Venehallin perällä oli jälleen näytillä kauniita ja rakkaudella kunnostettuja puuveneitä. Sieltä bongasin tämän kekseliään kirjasta valmistetun käyntikorttitelineen. Nerokas! Osastolta löytyi myös monia veneitä, joilla oli mielenkiintoinen historia.




Minusta mielenkiintoisin oli tämä ensimmäinen Kultaranta vene. Sen on valmistanut André & Rosenqvist Turussa 1921. Tilaaja oli Suomen valtio ja vene tuli maamme Presidenttien käyttöön. Ihan mieletöntä ajatella, että presidenteistämme Ståhlberg, Relander, Svinhufvud ja Kallio ovat käyttäneet tätä venettä! Veneen on kunnostanut sen nykyinen omistaja Ismo Postarjeff. Upea työtä!






Ja heti perään seuraava mielenkiintoinen vene, Kultaranta II. Tämän veneen on valmistanut Wileniuksen telakka Porvoossa vuonna 1929. Tämän kauniin veneen on suunnitellut Gösta Kyntzell. Vene oli presidenttiemme Relanderin, Mannerheimin, Rytin ja Kekkosen käytössä vuoteen 1959 asti. Tämän veneen kunnostuksen on tehnyt Veneveistämö Andesson Kråkössä vuonna 1978 Aatos Erkon toimeista. Vene kuuluu Suomen Merimuseon kokoelmiin Kotkan Merikeskus Vellamossa.




Näytillä oli myös hieman suurempi puualus. Tähän jo mahtuu useampikin matkustaja.




Aluksessa oli näytillä tämä nätti pieni "baarikaappi" =D.




Harakka merellä eli meriharakka =D.




Nisse Häggblomin Outboard museo oli myös messuilla tutulla osastopaikalla. Nämä vanhat moottorit ovat minusta aina yhtä sympaattisia.








Seuraavaksi veneilyaiheinen vinkki pitkää kesälomaa viettäville nuorille, SMK:n järjestämät lasten ja nuorten veneilykoulun kesäleirit. Mutta kannattaa pitää kiirettä, sillä kurssit ovat kuulema todella suosittuja ja osa päivistä on jo täynnä. Lisätietoa SMK:n nuorten toiminnasta voit lukea täältä.






Kävimme Kipparini kanssa katsastamassa Targa 44 veneen. Komea ja iso vene, jonne mahtuu jo isompikin porukka kerralla. Meillä on Kipparin kanssa haaveena isompi vene. Tosin ihan näin isosta emme haaveile =D.




Tänäkin vuonna nämä vekkulit Mustangit olivat näytillä. Valikoimassa oli myös minun lempivärini, vaalean punainen =D.


Näiden punaisen ja sinisen lisäksi näytillä oli myös raikas vihreä ja keltainen. Varsinaisia merellisiä väriläiskiä =D.




Messujen purjevenenurkkauksessa oli näytillä Rion Suomen joukkueen kisakontti ja kisapurjeet.


Tässä oli teille raporttia ensimmäisen messupäivän osalta. Katsotaan seuraavassa postauksessa, mitä kaikkea ihanaa löytyi tarvikepuolelta. Voin sen verran vinkata, että esittelen myös melko vekkulin uutuuden =D. Kiitos Helsingin Messukeskukselle Bloggaaja passista.

Tämä postaus on tehty yhteistyössä Helsingin Messukeskuksen kanssa. Postaukseen valikoituivat nostot messuilta minun oman mielenkiintoni mukaan eikä niihin liity blogiyhteistyötä.