Viimeisimpänä, mutta ei todellakaan vähäisempänä toimenpiteenä ennen
kauden kunnollista aloitusta tehdään veneelle vielä katsastus.
Katsastuksessa käydään läpi veneen tekniikka ja varusteet, jotka
vaikuttavat veneen turvallisuuteen. Katsastus antaa turvallisuudelle
valmiudet, mutta loppukädessä veneen kippari on vastuussa siitä esim.
millaiseen keliin lähdetään merelle, onko se turvallista vai ei.
Katsastus suoritetaan joka kevät ja veneen runko katsastetaan viiden
vuoden välein. Se tehdään ennen kuin vene lasketaan vesille.
Muutamilla varusteilla, kuten esim. hätäraketeilla ja pelastusliivien panoksilla on tietyt vahtovälit, jotta ne toimivat varmasti ja luotettavasti. Meidän veneen kastastus oli tällä viikolla maanantaina, joten kävimme läpi varusteitamme Kipparini kanssa viime viikonloppuna.
Paukkuliivistä löytyy hiilidioksidipullo ja sulake (musta alhaalla).
Molemmista löytyy päivämäärät jolloin ne tulee vaihtaa. Lisäksi
laukaisimesta löytyy värikoodi joka osaltaan myös kertoo, onko sulake
vaihtokunnossa. Kuten kuvasta (yllä) näkee, sulake pitää vaihtaa.
Joka vuosi on hyvä katsoa, että kaikki heijastimet ovat kunnolla kiinni
ja että paukkuliivit ovat siistit ja ehjät. Sen jälkeen puhalletaan
liivit täyteen ilmaa ja annetaan olla vuorokauden. Koska Kipparilla oli
viikonloppuna vahtivuoro, emme päässeet vesille, oli hyvää aikaa tehdä
tämä testi. Seuraavana päivänä paukkuliivit olivat yhtä täynnä ilmaa
kuin edellisenä päivänä. Hyvä, sillä se tarkoittaa, että ne eivät vuoda.
Ei muuta kuin uudet hiilidioksiidi panokset ja sulakkeet kiinni ja
laskostetaan takaisin paikoilleen. Laskostamisessa on myös omat
sääntönsä kuinka se tulee tehdä, jotta veden varaan joutuessa liivi
avautuu oikealla tavalla. Onneksi netistä löytyy mm. valmistajien
sivuilta ohjeita laskostamiseen. Sulakkeita ja hiilidioksidi panoksia
tulee olla veneessä ylimääräiset kappaleet sillä ne ovat
kertakäyttötavaraa. Mikäli tiput veteen ja liivit laukeavat, on sulake
ja hiilidioksidipanos uusittava.
Ja sitten vielä haluaisin sanoa, että pelastusliivit auttavat pelastautumaan vain sinä tapauksessa, että ne ovat päällä.
Todella moni veneilijä hankkii ne veneen kaappiin, mutta päällä niitä
ei näe koko kesänä. Kun hätätilanne iskee päälle, ei silloin ole aikaa
läheä kaivelemaan liivejä kaapin perukoilta päälle. Olen kuullut, että
nopeimmillaan on vene uponnut minuutissa! Se on pieni aika se. Meidän
venekunnalla on se periaate, että liivit ovat aina päällä kun vene on
liikkeessä. Veneessämme on myös ylimääräisiä liivejä vieraia varten.
Toinen huomion arvoinen asia. On olemassa myös kelluntulaliivejä. Ne
nimensä mukisesti kelluttavat, mutta eivät vältämättä pelasta, sillä
kelluntaliivi ei käännä tajutonta ihmistä oikein päin ja näin ollen hän
voi "hukkua". Minä olen käyttänyt kelluntaliivejä vain snorklatessa =D.
Monesti "liivittömyyteen" sanotaan perusteluksi, että "kyllähän minä
osaan uida". Veneestä tippuessa on mahdollista mm. kolauttaa pää,
jolloin tajuttomana veden varassa uimataidosta ei ole apua.
Kannattaa siis laittaa pelastusliivit päälle. Meidän merimuumillakin on
=D. Merimuumi vinkkaa, että myös kaikilla laivakoirilla tulisi olla
liivit päällä. Vaikka koirakin osaa uida, loppuu heidänkin voimat
todella nopeasti isossa allokossa.
Meillä on veneessä vakiosti kaksi hätäsoihtua ja kaksi hätärakettia
(katsastusluokkamme mukaisesti). Säilytämme niitä kuvassa olevassa
omassa säilytyspussisa pystyasennossa. Näiden päivämäärät riittävät
vielä tälle kaudelle. Sen jälkeen kun hätäraketit ja soihdut ovat
vanhentuneet, on niiden käyttöä hyvä harjoitella. Talvella
Meripelastusseurat järjestävät yleensä kerran talvessa ammunta
tilaisuuden, jossa voi luvan kanssa ja ammattilaisen opastuksella käydä
kokeilemassa niiden toimintaa. Me kävimme Kipparini kanssa kaksi talvea
sitten ja kyllä kannatti. Saimme paljon tietoa näistä välinesitä, joita
toivottavasti ei koskaan tarvittaisi. Ja nämä välineet päästään ampumaan
ensi talvena taivaalle =D.
Kuten kotona, myös veneessä tulee olla palovaroitin. Seuraava
tarkastettava kohta oli, että siinä on patteri voimassa ja se toimii.
Tänä keväänä meidän veneeseen asennettiin kaasuhella. Kaasuputken asenti
ammattilainen jo hyvissä ajoin alkukeväästä. Kippari katsoi
katsastusmiehen kanssa häkävaroittimelle sopivan paikan veneestä. Toisin
kuin palovaroitin asennetaan ylös, tulee häkävaroitimen anturi
puolestaan sijoittaa alas, sillä mikäli nestekaasua vuotaa veneeseen,
laskeutuu se alas ja varoitin kertoo asian.
Näiden lisäksi turvallisuusvälineitä ovat mm. tapisarja (jos veneeseen tulee vuoto), tuuliankkuri (mikäli moottori lakkaa toimimasta), ja mittaamaton määrä työkaluja, nippeleitä ja nappeleita, ruuveja ja nippusiteitä. Lisäksi meillä on mootoriin muutamia ylimääräisiä varaosia, kuten moottorin hihna, öljynsuodatin, imppeleri ja öljyä. Vallakin pidemmäällä reissulla saattaa näistäkin olla iloa.
Tässä ovat veneen kolme tärkeää tarraa, jotka koristavat veneemme
sivuikkunaa. Ensimmäinen kertoo siitä, että haluamme vastuullisina
veneilijöinä osaltamme tukea Pidä Saaristo Siistinä Ry:n toimintaa. Käytämmehän aktiivisesti heidän loistavia palveluja. Trossi on
eteenkin meille moottoriveneilijöille todella tärkeä. Mikäli moottori
lakkaa toimimasta, saamme hinauksen sellaiseen lähimpään satamaan, jossa
on korjauspalvelua. Samalla tuemme vapaaehtoista ja tärkeää
meripelastustyötä. Kolmas tarra puolestaan kertoo sen, että veneessämme
on kaikki kunnossa ja se nyt katsastettu asianmukaisesti =). Kyllä
kelpaa taas veneillä turvallisesti tämän kauden.