torstai 2. heinäkuuta 2015

Majakkalaiva Relandersgrund

Tänä kesänä löysin erään aivan viehättävän asian, nimittäin majakkalaiva Relandersgrundin. Tämä on ihan järkyttävää... miten majakkahullu (siis minä) ei ole tajunnut tällaista helmeä aikaisemmin. Kyllähän minä sen olen aina joskus vilaukselta nähnyt, mutta en vain ole tajunnut asiaa kunnolla. Juniori on ollut viihdyttämässä isovanhempiaan Keski-Suomessa, joten piipahdimme eräänä kauniina kesäiltana Kipparini kanssa tässä ihanassa laivassa.




Majakkalaivan nimi tulee Relanderin matalasta, joka sijaitsee Rauman edustalla. Majakkalaiva ennätti olla kyseisellä aluella lähes kolme vuosikymmentä. Talvehtimaan alus hinattiin aina Raumalle. Ravintolan henkilökunta osasi kertoa paljon laivan historiasta ja sehän alkoi kiinnostaa minua entistä enemmän, olihan alus sentään majakkalaiva. Oli pakko lukea netistä lisää. Ja wow, millaiset vaiheet laivalla onkaan ollut matkan varrella! Meillä on oikea helmi käsillä, sillä tämä on vanhin jäljellä oleva majakkalaiva.


Mutta kurkistetaan tämän komeuden historiaan. Alus on rakennettu vuosien 1886-1888 aikana Turussa ja se on teräsrunkoinen. Aluksessa on kaksi mastoa ja purjeet, sekä öljyllä toimiva valolaite ja paineilmasumusireeni. Jännittävää oli lukea, että alus oli koneeton, joten sitä liikutettiin vetämällä hinaajalla. No nyt ymmärrän, miksi se piti hinata myös talvehtimaan Raumalle.




Vuonna 1918 alkaa laivan varsin värikkäät vaihee. Tuolloin se oli Turussa talvehtimassa ja odotti telakointia. Koska oli ollut sota-aika, se ei ollut parina edellisenäkään kesänä ollut paikoillaan. Turussa venäläiset kaappasivat majakkalaivan ja hinasivat sen Suomessa etelärannikolle. Vaan eteen tuli vaikeuksia, liian suuria jääesteitä ja venäläiset päättivät hylätä laivan ja upottaa sen rantaveteen!




Kun Suomeen saatiin rauha, nostettiin alus ja korjattiin Tallinnassa. Se oli kuitenkin niin huonokuntoinen, että aluksesta päätettiin tehdä varamajakka. Päämajakkalaivan tehtävää hoiti tuolloin sotasaaliina saatu uusi höyrykäyttöinen Liepãja majakkalaiva ja siitä tehtiin uusi Relandersgrund. Vanha majakkalaiva nimettiin Reserv I ja nimi suomennettiin 1930 Varamajakka I. Varamajakkalaiva toimi nimensä mukaisesti varsinaisten majakkalaivojen lomittajana niiden ollessa talakalla.


Majakkalaivan värikkäät vaiheet jatkuvat. 1937 laivasta riisuttiin majakkavarustukset ja se luovutettin merenmittausretkikunnalle asuntolaivaksi. Retkikunta nimesi laivan uudelleen ja siitä tuli Vuolle. Punaiset kyljet muutettiin valkoisiksi, saman värisiksi kuin muutkin merenmittausalukset olivat. Tässä uudessa tehtävässä alus toimi tasan 40 vuotta.




1978 alus myytin romukauppialle ja hän kunnosti siitä itsellen uivan kesähuvilan. 1980-luvun loppupuolella Vuolle päätyi Haminaan Koirakarin romuttamolle. Onneksi alus pelastettiin romutamiselta ja se myytiin Kotkaan 1991. Kansirakenteet korjattiin majakkalaiva Kemin mallin mukaiseksi ja alus sai jälleen alkuperäisen värin. Kannelle lisättiin sähkötoiminen majakkatornin kopio. Aluksen nimeksi tuli jälleen sen alkuperäinen nimi, Relandersgrund.




Kotkasta kahvila- ravintolalaiva siirrettiin Helsinkiin. Relandersgrundin laituripaikka on vuodesta 2006 ollut meritullintorilla Aleksanterinkadun päässä. Silakkamarkkinoiden aikaan alus siiretään kauppatorille. Täytyy sanoa, että paljon ennätti tämä upea laiva nähdä. Kuten kuvista voitte katsoa, se on todella viehättävä myös sisältäpäin. Kävimme kipparini kanssa yläkannella nauttimassa itsetehtyä lihapiirakkaa ja oluet.






Kuin sain lukea kaikki tämän upean aluksen värikkäät vaiheet, kävi se kohteena minulle entistä mielenkiintoisemmaksi. Tulen vierailemaan täällä ihan varmasti toisenkin kerran.

12 kommenttia:

  1. Aivan mahtavaa, että avasit meille lukijoille tuon laivan tarinan. Ohi olen ajanut monta kertaa ja ihmetellyt sitä. Se on pirteän näköinen ja kuvasi tekevät sen vielä kauniimmaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitokset Kvilttaaja =). Iseäni ihan nolottaa, että nyt vasta tajusin mikä aare se on. Olen myös nähnyt sen ohimennen vaikka kuinka monta kertaa =).

      Poista
  2. Sillä on todella kiintoisa historia! Olen mennyt sen ohitse useitakin kertoja, enkä edes ole tajunnut, että se on ravintola, sen historiasta puhumattakaan. Miten sitä voikaan olla sokea tutuille kulmille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana samaa mieltä Sussi =D. En ole myöskään koskaan tajunnut mikä laiva on todellisuudessa.

      Poista
  3. Hieno historia tosiaan ja herkulliset kuvat. Tämä oli tosi kiva postaus! :)

    VastaaPoista
  4. Kuvat ja teksti yhdessä teki tästä postauksesta upean. Kiitti vinkistä, pitänee käydä ihmettelemässä.
    Laiva on ihanan punainen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitokset Orvokki. Käy ihmseessä laivalla. Kauniin kesäpäivänä sen kannella on mukava nauttia virvokkeita.

      Poista
  5. Todella mielenkiintoinen laiva. Enpä ole törmännyt siihen aikaisemmmin. Pitänee käydä paikan päällä ihmettelemässä lisää.

    VastaaPoista
  6. Jostain syystä asiat, jotka ovat liian lähellä muuttuvat helposti "näkymättömiksi". Nimim kokemusta on =) Minun ymmärrykseeni kyseinen helmi iskostui viime kesänä. Upea paikka ja upea historia, kuten myös postauksesi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on juuri näin kuten kirjoiti =D. Aina ei nähdä metsää puilta vai miten päin se menikään =D.

      Poista