sunnuntai 10. toukokuuta 2015

Äitienpäiväviikonloppu Lähteelässä

Viikonlopuksi oli luvattu sateetonta, hieman jopa aurinkoa, joten silloinhan lähdetään vesille, tottakai. Lähteelä, joka sijaitsee Porkkalanniemessä, on yksi ihan ehdoton suosikki meidän venekunnalle. Monena vuonna olemme aloitelleet veneilykauden nimen omaan Lähteelästä ja lähes jokainen kausi on sinne lopetettu. Olen esitellyt paikan jo aikaisemmassa postauksessa, voit lukea sen täältä.

Perjantaina töiden jälkeen pakkasimme tavarat veneeseen, irottelimme köydet ja matkaan. Tuulta oli jonkin verran, joten Kippari päätti, että menemme maisemareittiä. Sehän sopi minulle, sillä siellä on aina paljon haahkoja tähän aikaan keväästä.

Perjantaina olimme toinen venekunta ketä saapui paikalle. Heti meidän jälkeen saapui myös kolmas ja illan mittaan vielä neljäs. Toinen laituri ammotti tyhjyyttään, kunnes myöhään illalla sinne saapui purjevene. Hyvin oli meillä kaikilla tilaa =).

Sillävälin kun minä tein meille pedit keulahyttiin valmiiksi, meni Kippari jo tekemään tulia nuotiopaikalle. Pakkasimme Juniorin kanssa eväskorin ja riensimme perässä. Istuimme illan nuotiolla ja fiilistelimme tunnelmia. Voi miten mukavaa oli olla taas pitästä aikaa täällä tutuissa maisemissa.

Lauantaipäivä valkeni tuulisena mutta erittäin aurinkoisena. Lähdimme aamutoimien jälkeen katselemaan, sattuisiko löytymään korvasieniä. Mikäs sen hauskempaa, kuin mennä metsään kameran kanssa näin keväällä. Kun saavuimme kävelyretkeltä takaisin veneelle, oli lairureille tullu monta uutta venekuntaa.

Näimme kävelyretken aikana ihan valtavan paljon kaikkea, joten otetaan niistä ihan oma postaus.

Tässä maisemaa kuvattuna lintutornilta. Lintuja ei ollut kovin paljoa liikkeellä.

Tähän väliin pieni tietoisku. Tässä on se syy, miksi merelle pitää veneiden pohjat myrkkymaalata. Ellei sitä tee, iskee merirokko jolloin pohja näytää tältä. Kummasti hidastaa matkantekoa ja lisää polttoaineen kulutusta. Ja voin kertoa, että tämä on kovaa ainesta. Sen irroittamiseen saa menemään aikaa tovin. Tämä vene tuli vastaan kävelylenkillämme.

Juniori ja Kipparini keräsivät yhdessä minulle tämän viehättävän kimpun, olisihan seuraavana päivänä äitienpäivä. Luonnonkukat ovat ihan parhaita!

Kukat pääsivät veneessä heti veteen. Kävelylenkin jälkeen oli aika laittaa ruokaa. Olimme olleet ulkona yli kolme tuntia, joten voitte uskoa, miten hyvin ruoka maittoi.

Minä katoin pöydän.

Ja tein salaatin.

Kippari paistoi ihanat pihvit. Annan hänelle mielellään lihanpaistohommat, sillä se ei ole mikään minun bravurihomma. Hänelle sen sijaan on =D. Illalla pelasimme Skippoa ja kuuntelimme musiikkia. Mukavaa rentoa oloa yhdessä perheen kanssa. Yöllä oli käynyt pakkasen puolella. Laituri uutisissa kerrottiin, että kuulemma -2 astetta ja laiturikin oli ollut vallan jäässä. Vaan me nukuimme lämpimässä veneessä kuin rampsin karhut emmekä tieneet pakkasesta mitään.

Tänään sunnutaina menimme aamutoimien jälkeen äitienpäivä saunaan! Oli mukavaa lekotella lämpimissä löylyissa ja samalla katsella upeaa saaristomaisemaa ikkunasta ulos. Saunan jälkeen hieman huilasimme ja soitin omalle äidilleni onnittelut. Lahja oli menyt postissa jo viikolla. Iltapäivällä irottelimme köydet ja lähdimme kotisatamaa kohti.

Elämää kallioluodolla.

Haahkapojat ovat matkassa kasitaan.

Joutsen hautoi muniaan, isäntä vartioi edessä.

Ja Suinonsalmesta tiesin aivan varmasti löytäväni nokikanoja. Pesimäpuuhissa hänkin. Heistäkin on tulossa tuota pikaa äitejä! Näiden kuvien myötä tahdonkin toivottaa (vielä näin myöhään) ihanaa äitien päivää kaikille Suomen äideille!

Tänä viikonloppuna meni blogissani sadan lukija raja rikki! Ihanaa, että teitä on niin monta. Olen suunnattoman ilonen ja todella otettu jokaisesta teistä. Lämpimästi tervetuloa uusille lukijoille! Toivottavasti jaksatte lukeä näitä minun ajatuksia jatkossakin =D. Ja koska joukossa on lukijoita myös ulkomailta, so warmly welcome all the new readers of the blog!

1. Kylläpäs kuulosti kivalta tuo reissunne!

Onko teillä makuupussit veneessä, vai miten pysyitte lämpiminä? En ole koskaan ollut näin kylmillä keleillä yötä omassa veneessämme, tuntuu hurjalta ajatukselta!

1. Reissu oli mukava todella =). Meillä on veneessä lämmityslaite joka pitää veneen kotoisan lämpimänä. Ihan normaalit tyynyt ja peitot on käytössä. "Lämppäri" pidentää kautta kauden molemmista päistä. Edellisessä veneessä ei ollut ja vasta juhannuksen tienoilla tarkeni nukkua venessä (ja muutaman kerran ei oikein silloinkaan).

2. Ahaa! Meilläkin on kyllä lämppäri, mutta jotenkin olen pelännyt, että kylmä hohkaa veneen pohjan kautta niin pahasti, ettei siinä ole lämppäristä iloa - mutta hyvä tietää, että vähän viileämmälläkin siis pärjää!

3. Rohkeasti vain kokeilemaan =). Meillä veneilykausi piteni lämppärin myötä pari kuukautta =).

2. Upeita kuvia jälleen ja ihana tarina.
    Lähteelä on jäänyt meiltä kokonaan tutkimatta, mutta täytyy ottaa tuolla käynti "ohjelmistoon". Näyttää hienolta ja tuo huipulta kuvattu kuva on komea. Näistä kuvista suosikkini on pihvikuva höyryineen. Hienosto näkyvät hentoisen höyryn kiehkurat =)
    Mukavaa viikkoa teille!

1. Kiitos Myy. Paikka on yksi meidän suosikki ja voin todella suositella. Löytyy pieni kioski ja uimaranta. Lisäksi ihanat kalliot ja hiekkakenttä, jossa voi pelata vaikka petankia. On vessat ja sähköt. Lisäksi on useampi katettu nuotiopaikka.

3. Näyttää ja kuulostaa todella mukavalta!

4. Kiitos tästä postauksesta! Meillä pikku hiljaa alkaa paluumatka häämöttää, joten yritän kovasti hakea fiilistä muiden blogeista. On jotenkin niin ristiriitaista kun tietää kuinka kauniita paikkoja ja mukavaa menoa Itämerellä on, mutta sitten taas täälläkin on viihtynyt niin hyvin. Tässä postauksessa Suomen saaristo kuitenkin suorastaan kutsuu luokseen :)

1. Suomen saariston on todella vertaansa vailla. Me ollaan oltu Eestissa pari kesää. Siellä on ollut ihanaa ja upeita paikkoja mutta ei saaristoa. Itse odotan tulevaa kesälomaa ihan into piukeana, sillä meitä kutsuu Ahvenanmaa. Teillä on ollut varmasti todella upea reissu siellä, omalainen kokemus jota muistella.

5. Upea äitienpäiväviikonloppu mielettömissä maisemissa. Jännä tuo viheliäinen ongelma veneen pohjissa, kun tuossa kuvassa näyttävät ruusuilta. Niiden irrottaminen on kyllä viheliäistä hommaa.

Upeita kevätpäiviä! <3

1. Viikonloppu oli ihana ja rentouttava. Ja ruo rokko, se on todella ihnottavaa. Jos sattuu olemaan joku paikka, mitä ei ole myrkkymaalattu niin heti iskee =).

6. Hienot kuvat luonnosta sekä maittavan näköisestä ateriasta! Kiva, että sääkin suosi veneretkeänne. Eilen puolen päivän jälkeen sää muuttui pilviseksi täällä K:nummen keskustan liepeillä ja saatin muutama pisara vettäkin.

Mukavaa alkavaa viikkoa!

1. Sunnuntaina kun lähdimme iltapaivällä niin katselimme juuri, että tummia pilviä alkoi nousta sinne Kirkkonummen suunnalle. Me ei nähty sadetta, onneksi, mutta kotisatamassa tuuli todella kylmästi. Ihanaa alkanutta viikkoa myös sinulle =).

7. Mä oon luullut, että merirokkoa ei oo Suomen vesillä...väärin luultu. En mä mikään veneilijä olekkaan. Alkoi tehdä heti mieli iskeä hampaansa pihviin. Onneksi j-kaapissa on eilistä possun sisäfilettä!

1. Tuo roko on todella ikävää ja ärhäkkää. Jo on joku vempele veneen pohjassa jossa ei ole myrkkymaalia (vaikka perämootorissa) se iskee heti =).

8. Niin kesäisiä kuvia jo ettei uskoisikaan, että ovat tältä keväältä.:) Hieno retki teillä.

1. Täällä on todella jo kesäisen näköistä mutta viileää =).

9. Hieno viikonloppu upeissa maisemissa! Nuo rantakalliot ovat kauniit.

1. Minä pidän myös rantakallioista, ne on ihania =).

10. Kivat tunnelmat teillä on ollut ja säätkin suosivat, jos katsotaan vähän läpi sormien sitä yöpakkasta.

Tuo merirokko on vähän ällöttävän näköistä, tulee mieleen Alien-olentojen joku kehitysvaihe - äääks...

Sulla on näköjään vielä tallessa noita Ikean viime kauden servettejä. harmittaa, etten hamstrannut niitä silloin enemmän - tälle kaudelle Ikeassa ei ollut mitään kivoja merellisiä. Aina pitäisi hamstrata, jos löytää kivoja ;)

1. No siis mullahan meni ihan överiksi noiden servettien kanssa =D. Luulen, että riittää vielä seuraavallekkin kaudelle =D =D. Tuo Alienin kehitysvaihe, toden totta, näyttävät ihan siltä!

11. Ihana viikonloppu upeissa maisemissa! Tuo lintutornista ottamasi kuva on hengästyttävän hieno ♥

1. Kiitokset Ansku. Maisema on tullut sieltä kuvattua monta kertaa ja taas tuli kuvattua. Ja varmaan seuraavallakin kerralla kuvaan jne jne =D.

12. Todella ihanan äitienpäiväviikonlopun saitte viettää ja monia hienoja otoksia sait kuvattua - erityisesti lintubongaukset kiinnostivat. Kattaus näytti kauniin merihenkiseltä & kutsuvalta ja hyvä työjako näemmä teilläkin; Kippari grillaa toimii aina :D

1. Viikonloppu oli todella mukava ja leppoisa =). Noissa grillausasioissa luotan todella enenmmän Kippariin kuin itseeni =D.

13. Some beautiful images. You have a great eye for details.

14. A nice trip by boat and on the way saw a lot. The eider ducks are quite nice. I've never put an eider in the picture. Very special photograph 11. What are on foot 11?

Greetings, Helma
    *******************
    Mukava matka veneellä ja matkalla näki paljon.Haahka ankat ovat varsin mukavaa. En ole koskaan laittaa Eider kuvan. Erikoinen valokuva 11. Mitkä ovat jalka 11?

Tervehdys, Helma

1. Thanks a lot Helma =). In picture number 11 is barnacle. It comes only in sea water and it is some kind of animal. So the boat bottom must be poison paint that this barnacle didn't come =).