sunnuntai 3. toukokuuta 2015

Vapun vietossa Suomenlinnassa

Kevään juhlista jaloin, vappu on nyt viettty tältä vuodelta. Meidän venekunta vietti vappua yhdessä ystävien kanssa Suomenlinnassa. Samalla se oli tämä kauden ensimmäinen parin yön yli reissu. Sää oli torstaina vappuaattona aurinkoinen, mutta silti melko kolea. Olimme juuri lähdössä matkaan kotisatamasta, kun saimme ystäviltämme puhelun. Suomenlinnan satama oli täyttymässä jo kovaa kyytiä! Köydet irti ja menoksi. Tuuli oli suotuisa, joten Kippari ajoi ulkokautta. Vain kaksikymmentä minuuttia ja olimme perillä.

Kiinnitimme veneen sivukiinnityksellä laituriin. Rantautumisen jälkeen nautimme ystäviemme kanssa kuohuviiniä ja munkkeja heidän veneen sitloodassa ja vaihdoimme kuulumisia. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun sai istua ulkona ja nauttia auringosta. Ihanaa, kesä on jo ihan ovella!

Illan mittaan siirryimme sisälle ja jatkoimme nautintoa vappuherkkujen parissa.

Vappupäivä valkeni hieman pilvisenä, mutta onneksi sateettomana. Lähdimme kaikki yhdessä tekemään kävelyretken Suomenlinnaan. Oli ihanaa nähdä taas talven jälkeen tuttuja kauniita maisemia.

Joka kerta kun käyn Suomenlinnassa, kuvaan Ehrensvärdin haudan. Ja kuvasin sen taas =D. Kolea keli teki sen, että Suomenlinnassa ei ollut juurikaan ihmisiä. Oli oikeasti ihanaa kävellä siellä rauhassa ja katsella paikkoja ilman turisteja.

Ehrensvärdin haudalta jatkoimme matkaa Suomenlinnan telakalle.

Telakka-allas oli jo tähän aikaan melko tyhjä. Ystävämme kertoivat, että vielä kaksi viikkosa sitten oli telakka-altaassa ollut komeita puisia aluksia. Voi, niitä olisi ollut mukava kuvata!

Hetken aikaa käveltyämme istahdimme merenäärelle nauttimaan kuohuvaa. Juniorit saivat munkkia ja simaa. Vaikka ilma oli kolea, oli fiilis silti upea, sillä keväinen maisema on ilo silmälle.

Sightseeing alus Natalia ajeli Suomenlinnan ohi. Kukaan ei ollut uskaltautunut yläkannelle, sen verran vilpoisaa oli.

Jatkettuamme matkaa, näimme myös Silja Serenadin ohittavan Suomenlinnan. On se iso ja komea alus. Joka kerta näyttää yhtä hurjalta katsoa kun noin iso alus menee noin läheltä rantaa ohi.

Aikomuksemme oli mennä Pizzeria Nikolaihin syömään pizzat, vaan miten kävikään. Kun pääsimme sisälle, meille ilmoitettiin, että valomerkki oli tullut jo (huom klo 17:30). He kuulemma sulkevat "näin pyhinä" aikaisemmin. Mitä ihmettä! Pyhinähän ihmisillä on aikaa tulla ulos syömään. Ja vallankin vappuna. Jatkoimme matkaa ja kävimme syömässä sataman Valimossa todella maittavat annokset.

Matkalla satamaan näimme vielä myös Vikinglinen Gabriellan ohittavan Kustaanmiekan. Ulkona tuli oltua niin, että oikein poskia kuumotti illalla. Seuraavana päivänä alkoi koko päivän kestävä sade, joten irroitimme köydet ja suuntasimme kotisatamaan. Kiitos ystävät, oli todella mukavaa viettää vappua yhdessä!

1. Viileydestä huolimatta teillä näytti olleen ihana vappu ja eka yöretkeily veneellä :) On se Suomenlinna upea paikka!

1. Just näin, mukavaa oli vaikka olikin viileää. Onneksi tuli otettua lämmintä päälle =D.

2. Hienot kuvat! En ole käynyt Suomenlinnassa muutamaan vuoteen. Se on upea paikka.

1. Kiitokset Gunilla! Suomenlinna on ihan mun suosikki numero yksi. Käy ihmeessä uudelleen ja ota kamera mukaan =D.

3. Ihana tapa viettää vappua, Suomenlinnassa on aina niin kivaa käydä <3 Leppoisaa iltaa. <3

1. Kiitokset Tiia =). Suomenlinna on meidän kestosuosikki. Ihanaa iltaa myös sinunulle =).

4. Kivalta kuulostaa veneporukan vappu! Suomenlinnassa on varmasti mukavinta tuolloin, kun suurimmat turistilaumat eivät ole vielä vallanneet paikkaa. Se on kyllä hienon näköistä, kun isot laivat ohittaa sen aivan läheltä. Kuvasikin ovat taas niin hienoja :)

1. Kiitokset Elina =). Minä en kyllästy Suomenlinnaan koskaan. Siellä on aina yhtä ihanaa =D.

5. Niin hienot kuvat Suomenlinnasta jälleen! Kuvista 7 ja 8 etenkin tykkäsin! :)

Mukavaa toukokuun alkua!

1. Kiitokset Sirpa =). Piti ihan käydä katsomassa että mitkä kuvat olivat 7 ja 8 =D.

6. Onnittelut kauden avausreissusta, joka kuvien ja tekstin perusteella vaikuttaa erittäin onnistuneelta.
    Onneksi vappuaatto ja -päivä olivat lopulta säällisesti ihan ok tai ehkä erittäin ok, jos vertaa sateentäyteiseen keskiviikkoon ja lauantaihin.
    Mainioita veneilyreissuja teille!
    ps. tuo vika kuva on huikea

7. Älyttömän kauniit kuvat (Miten olet saanutkin niihin erilaista syvyyttä / jotain uutta muuta ? )
    Teillä tuntui olleen ihana Vappu.
    Mukavaa toukokuuta.

1. Kiitokset Orvokki =). Sellaisa niistä tällä kerralla tuli. Oli pilvinen sää. Ihanaa kevättä ja toukokuuta myös sinulle!

8. Upeita merellisiä kuvia tunnelmaa myöten. Vappureissunne kuullosti oikein mukavalta veneilykauden avaukselta.

1. Kiitokset Aimarii! Vappu oli mukavaa aikaa viileydestä huolimatta. Tästä se kausi alkaa.

9. Hello Katinka,
    Very nice shots of that fantastic boat in the harbor. Wonderful.
    Nice shots of that cruiseship.

Many greetings,
    Marco

1. Many thanks Marco. This island "Suomenlinna" is on of my fafourite place. If you one day come to Finland in Helsinki you must visit there with your camera =).

10. Hienot kuvat! En ole ollut moneen vuoteen Suomenlinnassa, joten kiva nähdä sieltä kuvia

1. Kiitokset Sussi, ei muuta kuin teet retken uudelleen ja kamera tietenkin mukaan =).

11. Good photos. A good way to celebrate the labor day.

1. Thans a lot Kique. This island is one of my favoirute place in Helsinki.

12. Oooh, miten huikean hienoja kuvia! Niissä on keväistä raikkautta ja ehkä jotakin muutakin erityistä, tosin en osaa sanoa tarkemmin mitä ;)
    Ja nuo Suomenlinnan maisemat ovat aina yhtä sykähdyttävät. Ihana kauden aloitus teillä on kyllä ollut! :)

1. Kiitokset Ansku =). Suomenlinnaan ei kyllästy ikinä.

13. Oi miten hienoa, että pääsitte vesille vapun viettoon ja vielä Suomenlinnaan! Sain muuten vihdoinkin vastattua L.A.-haasteeseen blogissamme, kiitos haastamisesta :)