tiistai 25. elokuuta 2015

Bomarsund

Kun Sottunga oli koluttu läpikotaisin, oli aika jatkaa matkaa. Seuraava kohde oli Bomarsund Ahvenanmaalla. Sää suosi ja aurinko paistoi. Myös tuulet jatkuivat suotuisina, joten matkanteko oli miellyttävää.

Mereltä käsin näimme ensimmäiset Bomarsundin linnoituksen rauniot. Lähelä oltiin jo!

Meillä moottoriveneilijöillä on se etu, että pääsemme kulkemaan useimpien siltojen alta ja näin oikaisemaan reittejä. Niinpä me saavuimme Lumparnin koillisnurkalta pohjoiseen johtavaa väylää pitkin Prästön sillan alta, jonka korkeudeksi ilmoitetaan kolme metriä. Laskimme veneen maston alas sillan alituksen ajaksi, ihan varmuuden vuoksi. Kyllä, meillä moottoriveneilijöilläkin on pieni masto =D.

Saavuttaessa Bomarsundin vierasvenesatamaan maisemat hivelevät silmiä! Vierasvenesatama sijaitsee suojaisessa Notvikenin lahdessa Putte’s Campingin yhteydessä.

Satamasta löytyy sähkö ja juomavesi laiturilta. Wc ja suihkutilat ovat leirintäalueen yhteydessä 450 metrin päässä (lomamme pisin wc matka), mutta kerrankin niitä oli riittävästi. Itse leirintäalue on jäänyt ihanasti 70-luvulle, mutta paikat olivat todella siistit. Täällä satamassa oli yksi lomamme parhaista saunoista. Saunaa sai varata perheen käyttöön leirintäalueen infosta, jonne maksettiin myös satamamaksu. Saunasta oli mahdollisuus päästä uimaan ja siellä oli suihku. Itse arvostan aina suihkua, sillä välillä pelottaa lotrata kuumien vesipatojen ja naappujen kanssa, ettei polta itseään. Varsinaista kauppaa ei ollut tämän sataman lähettyvillä, mutta Putte’s Campingin yhteydessä olevassa kioskissa oli myytävänä joitakin elintarvikkeita.

Kun kulki satamasta leirintäalueen läpi, tuli aivan yhden Ahvenanmaan kuuluisimman nähtävyyden viereen, Bomarsundin linnan raunioille. Satama on siis oivallinen kohde tutustua Bomarsundin surulliseen historiaan.

Bomarsundin linnake oli aikoinaan Ahvenanmaan suurin rakennus, jossa oli 246 huonetta. Tilaa oli kaiken kaikkiaan 18000 neliötä ja linnoitukseen mahtui asumaan 2500 sotilasta. Linnoitus oli kuin pieni kaupunki. Sen sisältä löytyi mm. leipomo, kirkko, virasto, vankila ja kaivo. Päälinnaketta rakennettiin vuosien 1832-1854 aikana.

Kun Suomi oli joutunut Venäjälle 1808 Suomen sodassa, halusi Venäjä vahvistaa uutta länsirajansa puolustusta rakentamalla Bomarsundin linnoituksen. Linnoituksesta oli tarkoitus tulla suuri, jotta se kestäisi pitkää piiritystä. Kun Krimin sota laajeni vuonna 1854 Itämerelle Oollannin sodaksi, oli linnoitus tuolloin vasta puolivalmis.

Elokuun 8. päivä 1854 brittiläiset ja ranskalaiset joukot hyökkäsivät linnoitukseen 12000 miehen voimalla. Kanuunat pommittivat Bomarsundin linnoitusta neljän päivn ajan. Elokuun 16. päivä linnoituksen komendantti antautui ja yli kaksituhatta miestä otettiin vangiksi ja kuljetettiin Ranskaan ja Englantiin. Syyskuun toisena päivänä päälinnoitus räjäytettiin. Linnoitusta ei rakennettu koskaan enään uudelleen.

Brästön vanhassa luotsituvassa sijaitsee pieni museo, jossa pääsi tutustumaan lisää linnan historiaan ja tapahtumiin. Sisäänpääsy oli ilmainen, mutta halutessaan sai antaa pienen lahjoituksen lähtiessä lippaaseen.Museossa pääsimme katsomaan myös lyhyen videoesityksen sodasta.

Näinä päivinä tuo sota on vain ikävä muisto ja turisti pääsee ihastelemaan linnan raunioita sekä näitä kauniita saaristolaismaisemia. Lampaat saattavat välillä kulkijaa aidan viertä pitkin.

Aivan vierasvenesataman yläpuolelta kalliolta löytyy Notvikin torni tykkeineen. Tornista puolustettiin Bomarsundin pohjoista sisääntuloväylää, sillä venäläiset luulivat, ettei suuret sotalaivat pääsisi Bomarsundiin mitään muuta kautta.

Vaan venäläisetpä olivat kehityksestä jäljessä. 1854 sotalaivat toimivat höyryllä ja pääsivät helposti saapumaan Bomarsundiin Angösundin väylää pitkin. Tykit eivät pystyneet estämään kaakosta käsin tulevaa vihollista.

Notvikn tornin rakentaminen kesti kaikkiaan viisi vuotta ja tornissa oli kaksikymmentä tykkiä. Maisema tykkien luona oli suorastaan henkeäsalpaavan kaunis. Joten jos tulet vierailulle tähän satamaan, kiipeä ehdottomasti katsomaan tornia. Jos et välitä raunioista, niin tule edes maisemien vuoksi =D.

Ja kun laskeutuu alas kalliota pitkin takaisin satamaan, pääsee ihailemaan omaa kesäkotiaan ihan uudesta kulmasta.

1. Olipa hienot kuvat! Tuolla on joskus itsekin tullut käytyä. Linnoitus olikin hieman eri näköinen kuin itse hatarasti muistin.

1. Kiitos JPK! Linnoitus oli tosi ihana ja meille sattui kaunis aurinkoinen päivä.

2. Upeat maisemat! Kävimme Ahvenanmaalla joskus 20 vuotta sitten. Olisi kivaa käydä uudestaan.

1. Kiitos Gunilla. Itsellänikin oli edellisestä vierailusta vierähtänyt reilusti yli 15 vuotta, joten oli kiva käydä uudelleen.

3. Aivan mahtavia nämä sinun matkakuvasi ja mielenkiintoisia!!

4. Todella hienoja kuvia! Tuonne(kin) on vielä joskus päästävä omalla veneellä :)

1. Kiitokset Ansku! Ja kyllä, suosittelen kohdetta ehdottomasti. Oli tosi kiva!

5. Lovely Summer pictures! A pleasure to view them :)

6. All great photos, beautiful scenery!!!

7. Kivoja reissukuvia ja hienoa kun pääsee tutustumaan paikkoihin joihin ei muuten pääsisi. Oliskohan linssiin tullut näpinjälki kun kuvissa on pieni tahra. Löytyy helposti jo ekasta kuvasta klo 11 ja 12 välistä.

1. Kiitps Harry =). Joo, tahra on tullut, minä puusilmä huomasin sen kanssa vasta sitten kun olin julkaissut postauksen. Pitää yrittää poistaa ja laittaa kuvat uudelleen =D.