keskiviikko 11. huhtikuuta 2018

Lomalla Thaimaan Khao Lakisa

Meidän perhe on kovasti ihastunut Thaimaahan. Niinpä, kun mietimme talvilomaa, on lähes heti kaikkien huulilla. Thaimaassa viehättää meitä eniten varma lämmin ilmasto, siellä ei tarvitse palella edes iltaisin. Siihen kun lisätään kauniit vihreät maisemat, ystävälliset ihmiset ja erittäin herkullinen loma, niin eikö kuulostakin täydelliseltä lomalta? Itse tykkään kovasti mennä aina uusiin paikkoihin mutta tällä kerralla Kipparini veri sellaisen valttikortin esiin, että päätimmekin mennä samaan lomakohteeseen kuin mitä olimme olleet edellisenä vuonna, Khao Lakiin. Ai mikä se kortti oli? Se oli sellainen, että kun menemme ennestään tuttuun paikkaan, voimme keskittyä enemmän lepäämään ja ottamaan aurinkoa kun kohde on ennestään tuttu. Ei tarvitse olla säntäilemässä joka päivä ympäriinsä tutustumassa paikoihin. Lepo ja loma, se sopi minulle varsin mainiosti. Khao Lak on sen verran iso paikka, että tällekin lomalle riitti uutta nähtävää.

Edullinen tarjous TUIlta tuli Kipparin sähköpostiin jouluaattona, ja siinäpä oli oivallinen perheen joululahja. Niinpä nousimme koneeseen maaliskuun puolivälissä ja kymmenen tunnin istunto kohteeseen alkoi. Thaimaahan matkustettaessa tämä lennon pituus on ainut pieni miinus. Mutta sen kun jaksaa, niin perillä odottaa lämmin ilma, kuin lehmän henkäys, lämmin ja kostea =D.

Aika kuluu lentokoneessa mukavasti kun jokaisella on oma viihdekeskus. Ennätin katsoa mennen ja tullen peräti kolme elokuvaa. Myös musiikkia oli tarjolla, jos vaikka olisi halunnut rentouta sen äärellä.

Klassinen siipikuva, tämähän pitää ottaa aina kun lennetään jonnekin =D.

Lensimme tällä kertaa Phuketin lentokentälle, josta siirryimme puolentoista tunnin bussimatkan jälkeen Khao Lakiin. Olimme varanneet yhteiskuljetuksen matkatoimiston kautta. Hieman jouduimme odottelemaan, että kaikki kuljetuksen varanneet saapuvat pussiin. Vinkkinä voi kertoa, että toinen vaihto ehto olisi ollut varata oma taksikuljetus netistä ennakkoon. Rahaa siinä ei välttämättä säästä niin paljoakaan, mutta aikaa, kun pääsee heti lähtemään kun on itse päässyt passin tarkastuksesta ulos ja hakenut laukut, jotka yleensä odottelevat jo aulassa, sillä passin tarkastus kestää melko kauan. Toisaalta, saimme hotelli huoneen vasta klo 15 (olimme kentällä klo 7:00) joten sen puoleen ei ollut kiire. Huoneen saamiseen liittyen heitän vinkin numero kaksi. Pakkaa käsimatkatavaroihin bikinit ja aurinkorasvaa ja pääset heti lököilemään aurinkoon kun odottelet huoneen valmistumista.

Thaimaassa on paljon tarjolla hyviä hedelmiä. Täällä ananas, mango ja vesimeloonit ovat ihan eri levelillä, kuin mitä me saamme Suomessa syödäksemme. Puhumattakaan niistä kaikista muista eksoottisista hedelmistä. Tässä reissussa pääsin maistamaan Jack fruittia eli jakkihedelmään. Oli erikoisen makuinen mutta tosi hyvää! Hedelmistä Thaimaassa kannattaa nauttia ehdottomasti. Niistä tehdään täällä myös erinomaisia smoothieita.

Thaimaassa sinut toivotetaan kaikkialla tervetulleeksi mitä erilaisimmilla patsailla tai kylteillä. Tunnet itsesi tervetulleeksi myös kuullessasi iloisen tervehdyksen "sawadikaa"! Tämä tuntuu joka kerta yhtä hyvältä. Iloisen tervehdyksen jälkeen tiedustellaan, mitä haluat syödä ja/tai juoda. Pidän kovasti thaimaalaisesta leppoisasta elämän menosta.

Seuraavaksi vinkki numero kolme. Lähde mahdollisimman kevyellä matkalaukulla, sillä vaatteet, joita käytät kesällä Suomessa, ovat täällä aivan liian kuumia (tuote ne käyttämättöminä takaisin kotiin). Tarjolla on monenlaisia ostosmahdollisuuksia. Thaimaasta olen hankkinut itselleni parhaat hellevaateet, joita tosin en ole päässyt Suomessa käyttämään, kun ei ole ollut kunnon hellettä moneen kesään =D. Voi kun tulevana kesänä olisi!

Puhelinkoppi, voi kun olisi ollut kiva soittaa jollekin, mutta ei ollut kolikkoa taskussa =D.

Syy, miksi pidän todella paljon thaimaalaisesta ruoasta on se, että siinä on paljon kasviksia ja vihanneksia. Tarjonta on monissa ravintoloissa melko samaa, mutta jokaisen kokin jäljeltä annoksessa on aina oma pieni makuvivahde. Sen lisäksi, että ruoka maistuu aivan ihanalle, se on kauniisti tarjolla. Vai mitä sanotte tästä kauniista retiisikukasta? Itse en saisi tuollaista aikaiseksi, vaikka vähän harjoittelisin!

Ravintoloita on tarjolla vaikka kuinka monta, nälkä täällä ei pääse yllättämään. Vinkiksi numero neljä sanoisinkin, että mitä pienempi paikka, maalattialla ja muovituoleilla varustettu, sitä parempaa ja edullisempaa paikallista ruokaa on tarjolla. En ole pettynyt kertaakaan. Meren elävistä pitäville Thaimaa on ruokaparatiisi. Tarjolla on jos jonkin laista rapua, kalaa ja merenelävää, edullisesti.

"Mäkkärikin" olisi ollut tarjolla, jos olisi hampurilaisen nälkä tullut =D. Me jätimme tämän tälläkin kertaa väliin. Tätä saa Suomestakin.

Minusta tuntuu, että Thaimaassa ei taida olla päiväkoteja. Pitäisi ihan ottaa selvää. Lapset ovat mukana työn touhussa, tai ainakin silloin ovat kun ei satu päiväunien aika =D. Perhe on thaimaalaisille tärkeä ja luulenkin, että ne lapset, jotka eivät ole mukana töissä, on perheen isovanhempien hoidossa kotona. Minusta on ihana seurata aina lapsia Thaimaassa, sillä ne ovat niin suloisia!

Yksi mainitsemisen arvoinen seikka Thaimaalaisissa on rehellisyys. Jos otat taksin ja sovit hänen kanssa paluuajan ja paikan, on taksi paikalla varmasti sinua noutamassa. Kyyti on odottamassa jo hyvissä ajoin. Kun sovit jotain Thaimaalaisen kanssa, se asia pitää.

Thaimaassa on paljon Geggoja. Niitä näkee talojen seinillä ja katoilla, ihan joka paikassa. Gegot ovat tosi suloisia ja harmittomia liskoja. Niitä on jopa paljon iloa, sillä ne syövät hyttysiä, joita Thaimaassa illalla voi olla riesaksi asti. Tosin riesan huomaat vasta seuraavana aamuna, kun näet niiden syömät kintut. Hyttisiä et näe etkä kuule, joten vinkki kuusi onkin, että laita j o k a  ilta hyttysmyrkkyä kintuille kun lähdet ulos syömään. Paikallista saa ostettua marketeista. Geggot tuovat myös hyvää onnea. Viimeisenä iltana kun olimme syömässä, käveli geggo ensin Kipparin jalassa ja sitten myöhemmin minun jalassa. Nyt meitä onni suosii tänä vuonna! Gegot ovat tosi arkoja, joten on tosi epätavallista, että ne tulivat kiipeämään jalkaa pitkin.

LiikenneThaimaassa on vasemman puoleinen ja meidän turistien silmään ensinäkemältä ehkä hieman kaoottinen. Mopoja ja autoja on liikenteessä paljon. Mopon päällä kulkee välillä kokonainen perhe =D. Puhumattakaan muista kuljetettavista tavaroista. Liikenteeseen tottumiseen menisi tovi, jos tänne muuttaisi.

Loma ei olisi mitään ilman kauniita auringonlaskuja! Niitä näki jokaisella rannalla ja ne olivat upeita. Seuraavassa muutamassa postauksessa tulee vielä juttua meidän hotellista, ihanasta uudesta rannasta jonka löysimme ja snorklausreissuista.

1. Kiitos matkakertomuksesta. Vaikuttaa ihanalta paikalta. Kuvasi ovat taas upeita.

1. Heippa!!! Ihanaa lukea tuota sinun juttuasi!! Oltiin samalla matkalla, ja istuit mieheni edessä, minä sinun takana toisella puolella. Ihailin sinun taitoja tehdä villasukkaa!!! Se oli niin lumoavaa, että unohdin katsoa elokuvia. Oli kiva tutustua Sinun valoisaan persoonaan pienen hetken!!! Toivottavasti teillä on tulevaisuudessa edelleen ihania matkoja, joihin näin sivullinen voi matkustaa ajatuksin mukana!!! Lämmintä kesää ja onnea uudelle veneelle ja sen miehistölle!!!

2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

3. Kiitos kovasti =D. Minusta oli myös tosi kiva jutella kanssasi lennolla. Ja jos tulee villasukille tarvetta, niin blogin sähköpostiin vaan tassun kokoa tulemaan ;) Ensi keväänä mennään Koh Lantalle, joten on mitä odottaa. Onneksi on veneilykesä tässä välisää. Ihanaa kevättä!

4. Kiitos Kvilttaaja =D. Koska olimme toista kertaa samoille "huudeilla" otin tällä kerralla mukaan vain minijärkkärin. Osa kuvista on otettu jopa kännykällä =D.

2. Upeaa on. Ja värikästä! Väriä ihan joka puolella enemmän kuin täällä kotosuomessa koskaan!

1. Väriä Thaimaassa todella riittää, sen lisäksi että luonto on kovin vihreää =D.

3. Voi että, miten aina onnistutkin kertomaan asioista kiinnostavasti ja ihanilla kuvilla varustettuna. Thaimaa ei ole itseäni juuri koskaan kiinnostanut, mutta sun kertomusten jälkeen olen suunnilleen varaamassa matkaa! :D

1. Kiitos Lauralea <3! Voin kyllä lämpimästi suositella Thaimaata, vallankin jos pitää todella lämpimästä ja auringosta =D.

4. Taisi olla ihana reissu, ainakin mitä kuvista voi päätellä. Olet taas löytänyt kivoja kohteita.

1. Kiitos Orvokki =).Reissu oli jälleen kerran ihana ja rentouttava.