keskiviikko 5. huhtikuuta 2017

Surin Islands - Thaimaa

Toinen snorklausreissu tehtiin Surinin saarille. Tämäkin retki ostettiin TUI:lta ja se toteutettiin Raya Diversin kanssa yhteistyössä. Tämä takasi sen, että jälleen saimme suomalaiset oppaat mukaan. Ja mikä mukavinta, he olivat edelliseltä retkeltä tutut Anette ja Aleksi! Pahoittelen heti näin alkuun, että tämä postaus sisältää kuvia ihan liikaa. Mutta kun oli niin paljon kaikkea ihanaa kuvattavana =D.

Meidät haettiin jälleen aamulla aikaisin hotellilta ja ajoimme samaan satamaan kuin edellisellä kerralla. Siellä oli meille jo tutut seremoniat. Saimme kuulla päivän kulusta, miten toimitaan luonnonsuojelu alueella (sellaiselle olimme jälleen menossa). Sovittelimme räpylät, söimme pientä purtavaa, kävimme vessassa ja sandaalit koriin ja menoksi. Saimme tälle reissulle edellistä isomman veneen, jes! Ja hyvä meno oli taattua.

Saimme tälle reissulle edellistä isomman veneen, jes! Ja hyvä meno oli taattua. Monelta taholta meille oli kerrottu, että Surin olisi Similania parempi kohde ja näin loman jälkeen voin todeta, että sitä se oli. Joten jos aiot ottaa vain yhden snorklausreissun lomasi aikana, suosittelen ehdottomasti Surinia.

Tällä kertaa merellä oli hieman edelliskertaa enemmän aaltoja, mutta sekös meitä haittasi. Kuvassa oleva Kippari ajoi venettä kaasupohjassa hyvällä sykkeellä. Tämä meinasi olla joillekkin hieman liika, vallankin tulomatkalla ( ne ruotsalaiset, ne ruotsalaiset) =D. Me nautimme kyydistä ja reippaasta menosta!

Ensimmäinen etappi oli Mae Yai Bay. Aurinko paistoi ihanasti ja jälleen oli mukava katsella merenalaista maailmaa. Täällä oli upeita koralleja ja näin elämäni ensimmäisen kerran mustekalan (sen omassa elinympäristössä). Oli vaikuttava näky!

Pitihän sitä ottaa selfie vedenalla =D. Tässä siis allekirjoittaneen tyylin näyte. Näytän kyllä ihan joltain hyönteiseltä!

Seuraava pysähdys oli Chong Khad Bay. Myös täällä oli upeita näkymiä ja korallit todella lähellä. Alla olevat keltamustat kalat olivat siitä hauskoja, että ne uivat myös melko lähellä pintaa. Oli ihan jännittävää kun parvi näitä kaloja uiskenteli rinnalla. Kipparillani oli käytössä GoPro Hero kamera sukelluskepin päässä. Sillä tuli ihan järkyttävän hienoa jälkeä. Nämä meikäläisen räpellykset eivät ole mitään niiden rinnalla. Jos sukellat tai snorklaat paljon, suositteen ehdottomasti GoPron käyttöä.

Sitten oli vuorossa lounas jälleen seisovasta pöydästä. Vene ajettiin parkkiin tuttuun tapaan hiekalle Mu KO Surinin kansallispuistoon. Tarvitseeko kertoa, että kyllä maistui jälleen hyvälle! Retken aikana oli jälleen juotavaa ja pientä purtavaa tarjolla koko ajan.

Ruokailun jälkeen oli jälleen tunti aikaa katsella ympärille, tai vaan ihan sulatella ruokaa kauniilla hiekkarannalla. Tänne on mahdollista myös tehdä yönyli retkiä. Yö oli mahdollista viettää joko mökissä tai rannalla teltassa.

Jälleen oli tarjolla paratiisimaisemaa. Käyskentelin rannalla kameran kanssa ja nautin maisemasta. Näitä on sitten ihana muistella kotona Suomessa.

Menopelit rivissä. Saarella oli siis muitakin ryhmiä kuin vain me.

Tästä kuvasta tykkään itse jotenkin tosi paljon!

Rannalla oli vanha veneen hylky. Rakastan vanhoja hylkyjä! Kiertelin aivan haltioissani kamerani kanssa sen ympärillä etsien kuvakulmia. Vene oli ihana! Seuraavaksi siis liian monta kuvaa veneen hylystä =D.

Ruokailun jälkeen kävimme snorklaamassa vielä Ao Bonilla. Se oli edellisten tavoin todella mukava snorklauskohde. Ennen kotiin paluuta piipahdimme vierailulla merimustalaisten luona. Ja se sitten olikin valokuvaajan paratiisi!

Täällä lapset oppivat ensin uimaan ja vasta sitten puhumaan. Katselin kyläläisten menoa ja olisin voinut muuttaa heti sinne asumaan! Niin kiireetöntä ja onnellisen näköistä elämää.

Merimustalaiset olivat tehneet itse aivan ihania ranne- ja kaulakoruja. Minä olisin viihtynyt täällä paljon pidempäänkin, sillä siinä vaiheessa kun ennätin keskittymään kuvaamisen jälkeen ostoksille, tulikin käsky jo nousta veneeseen. Onneksi ennätin kuitenkin jotain ostaa muistoksi, sillä tämä kylä teki minuun suuren vaikutuksen. Meidän venekunnalla on vähän sellainen haaste, että tykkäämme tutkia asioita ja paikkoja paljon pidempään kuin mitä yleensä retkillä annetaan aikaa =D.

Nuorin ja suloisin myyjä! Nämä lapset olivat niin ihania, että onneksi ei sittenkään ollut liikaa aikaa tehdä ostoksia, olisin ostanut varmasti matkabudjettini kuralle =D.

Oman yltäkylläisyyden keskellä sitä ei voi muuta kuin ihmetellä, miten paljon vähemmällä ihminen tulee toimeen ja on silti onnellinen. Ihan vähän kävi jopa kateeksi heitä. Pitäisikö laittaa vuorotteluvapaa anomus menemään ja muuttaa tänne vuodeksi? Se voisi olla antoisaa aikaa.

Nyt teillä on varmasti jo kuvaähky, joten ei enempää kuvia. Satamaan palatessa saimme jälleen nauttia välipalaa ennen lyhyttä bussimatkaa takaisin hotellille. Retkipäivä oli jälleen kerran aivan upea. Meillä oli mukavia snorklauskavereita mukana ja Raya Divers pisti parastaan asiantuntemuksella ja turvallisella toiminnalla. Kiitos jälleen Anette ja Aleksi, meillä oli huippu päivä!

1. Voi miten upeita kuvia! Saatoin melkein tuntea kuuman hiekan jalkojeni alla :D Varmasti oli upea tuo snorklausreissu. Ovatko nuo retket muuten koko päivän mittaisia?

1. Kiitos Lauralea =). Hiekka on todella jossain vaiheessa päivään polttavan kuuma. Molemmille retkille meidät haettiin hotellilta aamu seitsemältä ja takaisin pääsimme iltapäivällä viiden ja kuuden välillä. Eli melkein koko päivän kestävät =).

2. Ei ollut liikaa kuvia, jopa lisää voisin katsella ! Me ei Surinille menty, joten kiitos tästä postauksesta. Saan hyvän katsauksen siitä, mitä missattiin. Vähällä voi todellakin tulla toimeen ja olla silti onnellinen.

1. Kiitos Aromia Elämään =D. Ja nyt vaan laitat korvan taakse, että kun seuraavan kerran menette niin on jo retkikohteet valmiina =D.

3. Párekin Palvelijatar05 huhtikuuta, 2017 12:33

Ei mitään huomautettavaa, vain toivomus: paljon lisää kuvia kiitos!

1. Hih... kiitos Palveijatar, toiveesi toteutuu =D.

4. Beautiful photo collection, Katinka. Your snorkling trip looks really great. The selfie is cool! :)

5. Ähkynkin kestää kun on näin ihanat kuvat. Veneistä tykkäsin, ja siis kaikesta muustakin.

1. Kiitos Orvokki =). Veneet ovat minunkin suosikki (yllätys) =D.

6. Aivan mahtavan näköistä siellä! Nyt tuli kauhea matkakuume jonnekkin jossa pääsee korallien sekaan sukeltelemaan.
    Tosi upeita kuvia olet myös napannut! Erityisesti tykkäsin noista muutamista kuvista joissa oli näitä merimustalaisia myymässä koruja.

1. Kiitos Väylän Tyär =). Korallien katseli on aivan ihana, lullutella lämpimässä vedessä ja ihailla. Saatikka sukeltaa, silloin pääsee jopa itse osaksi tuota maailmaa =).

7. Ei todellakaan ollut liikaa kuvia! Seuraavaa upeaa reissuraporttia jo innolla odottelen =D

8. Heippa Katinka pitkästä aikaa =) aivan mahtvia kuvia olet vuosien varrella napsinut. itse en omaa blogia ole paljoa päässyt tekemään..kuvia kyllä kin räpsin edelleen ahkerasti.

1. Todellakin, pitkästä aikaa! Mukava kuulla, että olet kuitenkin kuvannut vaikka et ole ennättänyt blokkaamaa. Kuvaaminen on niin ihanaa =D.