Yksi lautan valintakriteeri on lautan koko, kuinka monta henkilöä lauttaan mahtuu. Lautan koko kannattaa miettiä vähintäänkin sen mukaan, montako jäsentä perheessä on. Veneen kyydissä voi olla joskus myös muitakin, joten lautta olisi hyvä olla niin iso, kuinka monelle henkilölle vene on rekisteröity.
Yksi tärkeimmistä asioista lauttaa valittaessa on se, kuinka siihen pääsee vedestä sisään. Keskustelimme tästä asiasta mm. meripelastajan kanssa. Pelkät narutikkaat ovat hankalat. Sellaisista minulla on jopa omakohtaista kokemusta. Kävimme aikanaan Kipparini kanssa Lohjan Meriturvassa veneilijän pelastautumiskurssilla, ja yksi kurssin tehtävistä oli kiivetä vedestä pelastuslauttaan. Lautassa oli narutikkaat. Yritin löytää tikkaita jalallani aallokossa onnistumatta siinä. Minä en olisi iki maailmassa päässyt lauttaan sisälle ellei minua jo lautassa olevat henkilöt olisi vetäneet sisään. Kuvassa olevassa lautassa on kunnollinen "astinlauta" jonka avulla on mahdollista päästä helpommin sisään. Meripelastuksesta kehotettiin myös kiinnittämään huomiota lautan "oveen". Hyvässä mallissa se on alareunassa ja suljetaan ylöspäin. Meriturvan veneilijän pelastautumiskurssista saa halutessasi lisätietoa heidän nettisivuilta täältä. Kurssia voin suositella lämpimästi kaikille vesillä liikkujille.
Seuraava asia, mihin kannattaa kiinnittää huomiota on lautan sisällä olevat varusteet. Joissakin lautoissa saattaa olla niin esim. pienet ja huonot melat, että niillä ei lauttaa liikutella aallokossa. Lautan varusteet korreloivat suoraan lautan hintaa, joten lautta valittaessa ei kannata olla liian säästäväinen.
Pelastuslauttoja on olemassa kahta eri pakettia. Yläkuvassa oleva lautta sijoitetaan veneessä ulos. Lauttaan on saatavissa erikseen myös teline, joka tekee lautan sijoittamisesta joissakin tapauksissa helpompaa. Alakuvassa on kassissa oleva lautta, jota säilytetään veneen sisällä. Silloinkin sen sijainti on tärkeä. Lautta tulee olla sellaisessa paikassa, että sen pystyy ottamaan helposti ja nopeasti esiin. Hädän hetkellä ei välttämättä ole aikaa.
Lautat tulee huoltaa tasaisin väliajoin. Yleisin huoltoväli tuntui lautoilla olevan kolme vuotta. Lautan huoltoa ei kannata laiminlyödä säästääkseen rahaa. Huolto on takuu lautan toiminnasta silloin kun sille tulee käyttöä. Huoltamattomasta ja toimimattomasta lautasta ei välttämättä ole hädän hetkellä iloa.
Pelastustilanteessa voimat on vähissä ja paniikki pinnassa.
VastaaPoistaKöysi tikkaita jäisi minullakin varmaan pelastautumatta.
Mielenkiintoista tärkeää asiaa. Kuvat myös hyvin kertovat.
Kiitos Liplatus =D
Poistatärkeää asiaa!
VastaaPoista