maanantai 2. marraskuuta 2015

Elisaaren luontopolulla

Veneilykausi on jo ohi. Nostimme veneen 14.10. ja hän pääsi ansaitulle talvilevolle. Kausi 2015 kesti kahta viikkoa vaille tasan puoli vuotta. Viileästä kesästä huolimatta aurinko paistoi paljon ja olemme veneilykauteemme todella tyytyväisiä. Näimme monia uusia ihania paikkoja, tapasimme upeita ihmisiä ja veneilykokemusta karttui 921 merimailin verran lisää. Palataan vielä muutaman postauksen verran syksyn veneilykohteisiin. Yksi rakkaimmista paikoista meille on Elisaari. Sinne pitää päästä vähintään kerran joka kesä. Kävimme Elisaaressa syyskuun puolivälissä.

Koko viikonlopuksi oli luvattu kaunista ja melko tyyntä säätä. Merellä oli liikkeellä monia muitakin veneitä meidän lisäksi. Tykkään aina tosi paljon näistä purjeveneiden spinaakkereista, ne ovat niin kauniita ja värikkäitä.

Merimetso tuulettaa =D.

Saavuimme perille perjantaina mukavasti juuri ennen auringolaskua. Kippari teki tulet ja kävimme grillaamassa iltapalaa. Oli ihanaa olla tutussa paikassa.

Joka kerta kun ollaan Elisaaressa, mennään myös luontopolulle. Vaikka sen kiertää kuinka monta kertaa, löytyy sieltä aina vain uusia juttuja. Vaikka elettiin jo syyskuun puoliväliä, lentelivät amiraalit laiturilla sankoin joukoin.

Elisaaresta löytyy Suomen suurinpiin kuuluva luonnonvarainen tammimetsä. Voin kertoa, että se on todella näkemisen arvoinen. Luontopolun varrelta löytyy monenlaista maastoa, niitystä erilaisiin metsämaisemiin. Luontopolku on hyvin merkitty (tosin me muistamme sen jo ulkoa) ja helppokulkuinen.

Luontopolun varrella on paljon upeita kuvattavia yksityiskohtia.

Olen jo monena kesänä haaveillut, että saisin edes jonkilaisen kuvan sudenkorennosta. Tänä viikonloppuna sudenkorentoja pörräsi ympärillä niin paljon, että väkisinkin sain muutaman kuvan heistä.

Love is in the air =D.

Otimme sienikorin mukaan luontopolulle, sillä edellisenä vuona olimme saaneet melkoisen sienisaaliin vaikka mistä sienistä. Tällä kertaa emme nähneet sienen sientä... missään. Onneksi luottopaikka mustista torvisienistä tuotti tulosta, mutta ne olivatkin sitten ainoat sienet.

Loppupäästä luontopolkua löytyi tämä pölli täynnä sieniä =D.

Lisää sudenkorentoja. Yritin ottaa kuvaa tästä sienestä niin siihenkin änkesi sudenkorento väkisin mukaan =D. Jossain vaiheessa olen ajatellut, että opettelisin ihan näiden korentojen eri lajit.

Luontopolulla voi nähdä myös lampaita. Tämän lähemmäksi lampatia emme kuitenkaan pääseet tällä kerralla.

Lauantai iltana kävimme vielä saunassa. Kippari kävi vielä jopa uimassa. Minä ja juniori jätimme uimisen väliin. Sen sijaan oli upeaa vilvoitella saunan kuistilla ja ihailla merimaisemaa.

Elisaaren olen esitellyt blogissani niin monta kertaa, joten jätän sen tällä kerralla väliin. Lisää tietoa tästä ihanasta paikasta voit lukea heidän omilta nettisivuilta täältä.

1. Hieno paikka ja upeat kuvat! Sudenkorennot ovat todella kauniita. Mukavaa viikkoa sinulle!

1. Kiitos Gunilla! Ihanaa alkanutta viikkoa myös sinulle =).

2. Tällä kertaa erityisesti kiinnitti huomiota tuo merimetso, ennestään tuntematon minulle. Sehän on kuin öljytynnyrissä käynyt. :)

1. Merimetsoja näkee paljon merellä ja minusta niiden tuo "tuulettaminen" on hauskaa katsella =D.

3. ihan uusi paikka minulle, kaunis näyttää olevan! Hienot kuvat!

1. Kiitos Sussi. Paikka on aivan ihana, joten ei muuta kuin vierailulle jos joskus tarjoutuu mahdollisuus.

4. Hello Katinka,
    This is great. Fantastic to see these wonderful pictures.
    The first shot of that sailship is amazing and what a nice shot on 5. Amazing colors and a very good composition.
    Big compliments!!

Many greetings,
    Marco

5. Elisaari on kiva paikka. Mekin käymme siellä yleensä kerran kesässä, yleensä silloin kun siellä ei ole juuri ketään. Tänä vuonna käytiin elokuun lopulla. Ei viitsitä käydä silloin kun siellä on enempi porukkaa, kun meidän pieni soutuvene pienen pienenllä moottorilla on niin surullinen näky isojen veneiden vieressä :).

1. Elisaari on ihana. Ja ei pientä venettä pidä hävetä, teillä on sentään vene =D. Pienestä se on meilläkin kaikki alkanut.

6. Elisaari sekä sen luontopolku on meillekin erittäin tärkeitä paikkoja. Luontopolun varrelta löytyy "kaksi vanhaa puuta, sateen pieksemää. " lisäksi meidän juniorit pitävät siitä kummitus kivestä. Mustikoita keräämme yleinsä sieltä.

1. Luontopolku on todellinen helmi ja siellä pitää käydä aina ihan ajan kanssa. Hmm... missäs siellä on kummituskivi... mielenkiintoista =D. Pitääkin selvittää.

7. Kauniita kuvia, olet ottanut harrastuksessasi oikein aimoharppauksia eteenpän! :)

8. Pitkä ja upea kausi on teilläkin takana. Meillä jatkuu vielä muutaman viikon.
    Tuo on hauska miten jostain saaresta tulee se the saari. Kaikki saaret ovat omalla tavallansa upeita, mutta jostain syystä joku nousee yli muiden. Tuo Elisaari on melko tuntematon meille vielä, tänä kesänä kävimme pikaisesti piipahtamassa siellä kumiveneellä. Täytyy tutustua saareen paremmin ensi kaudella, sillä yksi lempipuistani on tammi. Niissä on rauhaa, vakautta ja viisautta!

1. Kausi oli todella jälleen onnistunut =). Ja siis hei, menkää ihmeessä ihan ajan kanssa Elisaareen! Me laitetaan vene aina sinne vähän pidemmälle siihen kohdalle jossa on grillikatos. Samassa paikassa on lähellä wc:t ja ihana nurmukenttä pelava vaikka mitä. Ja luontopolku on ihan parasta =).

9. Kiva luontopolku. Ja tositosi hienoja kuvia. Tykkään kun löydät kaikenmaailman yksityiskohdat (olen tainnutkin sanoa aiemminkin.. :)
    Mukavaa marraskuun alkua.

1. Kiitokset Orvokki =). Tulee ehkä jopa liikaa kuvattua yksityiskohtia, mutta kun ne vaan ottavat silmään =D.

10. Ihana paikka tuokin! Mökkinaapurimme ovat siellä useastikin vierailleet. Upeita kuvia sudenkorennoista. Ja perhoskuva varjoineen on hauska.

1. Kiitos Marle. Lähde joskus mökkinaapureiden mukaan. Paikka on tosi ihana =).

11. Voi miten upeat ja valoisat luontokuvat! Sitä on oltu tarkkana siellä maastossa :)

1. Kiitos Merenneito! Tuo luontopolku on aina antoisa =D.