perjantai 22. elokuuta 2014

Kihnu sadam

Pärnu jäi taakse ja suuntasimme veneen keulan seuraavaksi kohti Kihnun saarta. Lähdimme Pärnusta kauniin ja aurinkoisen sään saattelemana. Vaan kuinkas sitten kävikään. Puolivälin jälkeen alkoi taivaanranta tummua ja salamoita välkkyi edessäpäin. Kääk... ukkoskuurot ovat minulle aina jännän paikka merellä. Ajelimme minkä eteenpäin pääsimme ja Kihnun satama häämötti jo edessä, kunnes se hävisi kokonaan! Vettä tuli kuin olisi saavista kaadettu ja ajattelin, että tällä kertaa rantautuessa saisin luonnon suihkun kaupanpäälle =D. Myräkkä alkoi nostaa aaltoja ja pieni tornado ajeli veneemme ohi. Oli oikeasti jännittävää seurata, että mitähän tässä tapahtuu. Vaan niin on Norjalainen vene merikelpoinen ja kippari sitä hyvä ohjaamaan, että meillä ei ollut mitään hätää. Aallon harjalta aallon pohjalle, kuin lastu laineilla. Ja mikä parasta, sadekuuro ennätti mennä ohi, ennenkuin pääsimme satamaan, joten minäkään en kastunut =D.

Soitin mereltä Kihnun satamaan kysyäkseni, onko satamassa tilaa ja minne veneen saisi kiinnittää. Puhelimeen vastasi iloisesti erittäin murteellisesti Viroa puhuva rouva. En ymmärtänyt hänen puheestaa sanaakaan, en erottanut yhtään Vironkielistä sanaa, mutta ei sen venäjältäkään kuullostanut. Tästä päättelen, että Kihnun saarella täytyy olla jokin ihan oma murre. Kiittelin roivaa... aitäh aitäh ja lopetin puhelun. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Satamassa oli kuitenkin hyvin tilaa ja niin saimme kesäkotimme jälleen turvallisesti kiinnitettyä laituriin. Taivaanranta oli vielä musta ukkosen jäljiltä, mutta aurinko pilkisti jo pilvivehon toiselta puolelta.

Vain hetkeä aikaisemmin oli tämä auto tullut satamaan lava täynnä ihmisiä. Kuuli, että saarella saa kyytiä lavakuljetuksilla =D.

Satamakonttiri (valkoinen rakennus) löytyi läheltä ja siellä meitä palveli sama iloinen rouva, jonka kanssa oli koittanut hetkeä aikaisemmin kommunikoida puhelimessa. Tällä kerralla onnistuttiin paremmin, saimme satamamaksun maksettua ja ostimme samalla myös saaren kartan.

Kihnun vierasvenesatama sijaitsee saaren satamassa, josta lähtee lauttoja mm. Pärnuseen ja Munalaidiin. Liisi, joka illan mittaan saapui satamaan, oli ajellut meidän ohi Pärnussa joella monet kerrat. Vierasvenesatamasta löytyy sähkö ja juomakelpoista vettä laiturilta. Satamakonttorin vieressä (punainen rakennus) oli kaksi vessa ja suihku.

Wc tilat olivat siistit ja mikä tärkeintä (ainakin aina minulle) siellä oli saippuaa ja käsipyyhkeitä. Inhoan yli kaiken niitä sellaisia puhallinkuivaajia. Ne kun eivät oikeasti kuivaa mitään, tai jos kuivaavatkin, niin sen alla pitää olla minuutti tolkulla.

Saimme sen verran ymmärretyä satamaemännän puheesta, että viereen oli rakenteilla uudet wc- ja suihkutilat sekä sauna. Tulevina kesinä on siis luvassa uudet, entistä siistimmät fasiliteetit. Laiturit ja poijut olivat uudehkot ja siistit.

Satamassa oli ollut edellisenä viikonloppuna joku tapahtuma sen jäljiltä sieltä löytyi kotieläinpiha. Samassa karsinassa olivat sulassa sovussa niin hanhet, kanat, kanit, siat lampaat, vuohet kuin yksi lehmä. Yhdellä eurolla niitä olisi päässyt sinne rapsuttelemaan.

Illanmittaan kun kävin vessassa, oli tämä veijari irrallaan satamassa! Siellä se käyskenteli köysi kaulassa. Ajattelin, että se on varmasti pääsetetty jalottelemaan aitauksesta. Aamulla menin jälleen samaiseen hotellihelpotukseen ja tämä käyskenteli edelleen vapaana! Omistaja houkutteli sitä jollain rehulla, mutta ei, hän päätti nauttia vapaudesta. Jossain vaiheessa lehmä oli jälleen aitauksessa takaisin =D. Ja nyt jos oikein tarkkoja ollaan, niin hänhän on sonni =).

Tämä hauska possu jäi ensimmisestä postauksen julkaisusta vahingossa pois, joten lisätä hänet vielä mukaan. Kommenteissa häntä jo kaivattiin =D. Mietin kun näin tämän hauskan possun, että onkohan siinä risteytettu lammas ja sika. Kuva hänestä oli  jo kesällä nähtävänä minulla instagrammissa jonne työkaverini kommentoi hauskasti, että sehän on selvästi villasika =D. Elämäni ensimmäisen kerran näin tällaisen.

Maisemia satamasta.

Liisi saapui illalla sataamaan ja jäi siihen yöksi. Menossa illan sininen hetki =).

Seuraavana aamuna kesäkotimme paistatteli aurigon paisteessa. Lähdimme aamupalan jälkeen tutustumaan tähän kauniiseen saareen. Retkeltä kuvia tulossa seuraavassa postauksessa.

1. Olipas ihana päästä Kihnuun vaikkei siellä käynytkään tänä kesänä! Kiitos!! Oletan, että jatkoa on tulossa kun ollaan vielä satama-alueella?

1. Hyvin sinä Elli minut jo tunnet, jatkoa on luvassa parin postauksen verran =D.

2. Upeita kuvia, tulee ihan heti kamala hinku päästä merille - edes pikkureissulle!

1. Kiitos Hekku! Ei muuta kun merelle vaan, vielä ehtii =D.

3. Taitaa noilla sonneilla aina välillä tulla vapauden kaipuu =D. Mä myös inhoan niitä ilmapuhaltimia. Kauhee meteli ja kestää kauan. Onhan se tietysti helpompaa, kun ei tarvitse ketään katsomaan onko käsinpyyhepaperia jäljellä tai tyhjentämässä roskisksia. Ja rumiakin ne laittee on.

1. Sonnit ne on sonnia =D. Toki tuo puhallin on ekologisempi, mutta en pidä siitä silti =).

4. Olipas seikkailu siihen alkuun... onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin. Kyllä tuli taas upeita kuvia, kun taustalla on tummat dramaattiset pilvet ja kohteita valaisee lämmin auringonvalo! Muutenkin oli taas kiva postaus kaiken kaikkiaan - kiitos!

1. Kiitos Merenneito! Tuo oli todella reissumme suurin jännitysmonentti. Luonnonvoimat laittavat välillä vapisemaan =D.

5. Heippa Katinka,
    Kiva lukea teidän reissusta ja palata samoihin satamiin, joissa mekin kesälomallamme vierailimme. Kihnussahan meidän tiemme kohtasivat ja ollaan näköjään päästy pariin kuvaankin :) Muistan hyvin tuon hetken Liisin saapuessa hämärtyvässä illassa (hieno kuva!).

1. Kiitos Teannina, oli mukava tavata laitirilla =D.

6. Mutta hei, missä on kuva kiharakarvaisesta possusta?! :)

1. Hyvä kysymys, sehän vallan unohtui, lisään heti kuvan siitä, se oli hauska =D.

7. Ihana kiharasika ja näyttää siellä olevan raitapossukin :D

1. Joo, nuo possut olivat myös tosi suloisia =).

8. No jopas! Irtipäässeitä sonneja ja karvasia possuja:) Matkailu avartaa.

1. Todellakin avartaa ja antaa jännitystä elämään (se Sonni) =D.

9. Olipa kiperä tilanne ennen satamaan pääsyä. Upeita kuvia, kuten aina!

10. Kivoja kuvia, tykkäsin erityisesti noista possuista! :D

11. Söpö kuva tuo, missä possu, pupu ja kanat ovat yhdessä sulassa sovussa. Ja Liisi-laivasta otetuissa kuvissa on upea valo. Juuri luin toissapäivänä Kihnusta jostain lehdestä jonkun pienen jutun.

1. Minusta oli kanssa hauskaa, kun kaikki eläimet todella olivat siellä sulassa sovussa. Vain tuo kiharakarvainen possu tuppasi hieman kyöräämään pupuja =). Kihnu on uskomaton paikka, kolme postausta paikasta vielä tulossa.