maanantai 20. huhtikuuta 2015

Snorklaamassa Koh Bidalla

Lomamme kesti kaksi viikkoa, vaan niin koitti loman viimeinen päivä. Ystävystyimme loman aikana monen mukavan suomalaisen pariskunnan kanssa. Yhden pariskunnan, Ninan ja Markon kanssa päätimme, että viimeinen päivä vietetään merellä. Olimme kuulleet viikolla, että Koh Bida olisi myös näkemisen arvoinen paikka. Olin kuullut jo Suomessa, että Lantan saarelta löytyy Lazy Seal niminen yritys, joka tekee sukellus ja snorklausretkiä ja siellä olisi suomalainen palvelu. Poikkesimme sisään ja kuulimme iloksemme, että lomamme viimeiselle päivälle olisi mahdollista päästä juuri Bidalle. Sovittelimme räpylät ja täytimme lomakkeet. Hieman oli vielä epäselvää, olisiko meille veneessä tilaa, sillä kyseisenä päivänä sukeltavilla oli etuostooikeus seuraavan päivän reissuun.

Vaan, kuinkas sitten kävikään. Saimme hotellille viestin, että kyllä, huomenna lähdettäisiin, mutta kohteena olisikin Koh Haa. MITÄH? Eihän se nyt niin mene! Olimme olleet jo Koh Haalla, ei sinne nyt uudestaan mennä, kun uusia ja ennen näkemättömiä kohteita on yllin kyllin. Hieman tuli hölmistynyt olo. Lähetimme tekstiviestin konttorille, että valitettavasti ei tule kauppoja.Lazy Seal muuten oli reissuja järjestävästä (mitä kokeilimme) yrityksistä ainoa, joka otti ylös tiedot henkilöstä, kenelle ilmoitettaisiin, jos jotain tapahtuisi retkellä.

Päivää oli onneksi vielä jäljellä, joten marssimme seuraavaan putiikkiin, KonTikiin. KonTiki oli myös yritys, jossa työskentelee myös suomalaisia henkilöitä. Kävimme maksamassa retken, joka oli myös paikallista kalliipi ja aamulla meitä tultiin autolla noutamaan hotellista. Pääsimme Koh Bidalle.

Lähdimme matkaan aivan läheltä Saladanin rannasta. Laiva oli jälleen suurempi, joten matka sujui leppoisasti. Laivalla oli heti aamupalaa tarjolla ja virvokkeita sai nauttia päivän mittaan tarpeen mukaan.

Opas kävi päivän ohjelma läpi. Mukana oli sekä sukeltajia että meitä snorklaajia, joten oli tärkeä tietää missä järjestuksessä asiat tapahtuisivat. Myös se, mitä laivasta löytyy mistäkin oli mukava tietää. Koska retkelle osallistui henkilöitä eri maista käytään tiedotus englannin kielellä. Meidän snorklausoppaamme oli ruotsalainen nuori nainen, joten luonnollisesti kommunikoimme myös hänen kanssa englannin kielellä. Toimistolla meille kerrottiin, että KonTikillä pyrkivät aina laitamaan samaa kieltä puhuvan oppaan mukaan.

Niin saavuimme Koh Bidalle ja valmistauduimme ensimmäiseen snorklaukseen. Tälläkin retkellä snorklauskertoja oli kolme ja välillä nautittiin laivalla lounas. Tässä kohtaa pitää mainita, että laivalla oli mukana myös oma kokki, ihana nainen, joka paistoi päivän mittaan pannukakkuja iltapäiväkahvin kanssa. Kuvitelkaa, että ensin pulikoitte lämpimässä vedessä, katselette upeaa luontoa ympärillä ja sitten kun nousette vedestä veneeseen, tulee vastaan taivallisen hyvä vasta paistetun pannukakun tuoksu! Pannukakkutaikina oli Thaimassa enemmän kakkumaista kuin meillä Suomessa. Siihen kun laittoi päälle banaania ja nutellaa, NAM!

Tällä reillussa kuvailimme Kipparini kanssa vuoronperään. Otin itselleni ensimmäisen vuoron ja sen jälkeen keskityin jälleen katselemaan merenalaista maailmaa ja tallensin loput pääni kovalevylle =).

Oppaame kävi välillä sukeltamassa ja näyttämässä meille kaikkia kohteita. Hän oli hurjan hyvä sukeltamaan ilman laitteita ja hän kävi todella syvällä. Minulla meinasi henki loppua jo ihan kun vain katselin hänen sukellusta.

Tässä on meidän juniorin snorklausnäyte =). Hän oli meressä kotonaan kuin kala vedessä konsanaan.

Ennen jokaista snorklauskertaa opas kertoi, millaiseen "maastoon" olemme menossa. Mitä kaloja mahollisesti tulisimme näkemään. Ja kun snorklaus oli ohi, kokoonnuimme jälleen pöydään ääreen, kalakortti otettiin esille ja sitten käytiin läpi, mitä kukakin näki. Välillä jouduimme ottamaan tarkemman teoksen käytöön lajimäärityksen tekemiseksi.

Maisemat olivat jälleen upeat. Koh Bidalla ei ollut minusta ihan niin pajoa kaloja, mutta täällä näimme puolestamme sellaisia lajeja, joita emme olleet muualla nähneet. Minun vatsan alta ui riuttahai, onneksi hyvin syvältä =D. Hän oli todella komea. Lisäksi pääsin näkemään leopardihain. Kipparini pääsi ihastelemaan leopardihaita tosi läheltä, hän oli matalalla. Näytti kuulema todella komealta. Uskon =).

Päivä oli ollut jälleen kerran upea. Loman viimeiseksi päiväksi on todella hyvä valita tekemistä, silloin ei ennättänyt juurikaan surkuttelemaan sitä, että seuraavana aamuna lähdettäisiin kotimatkalle.

Yhteenvetona eri retkistä voisi todeta (plussat ja miinukset):

Raya Divers
+ turvallisuusasiat käytiin todella tarkasti läpi
+ suomalainen opas, joka oli todella innostunut työstään
+ opas vedessä mukana ja näytti parhaat paikat

Paikallinen retki
+ edullinen hinta
+ vauhdikas kyyti speedboatilla
+ hyvä ruoka ja riittävästi virkokkeita
+ kerrottiin päivän kulku (englanniksi) ja mitä milloinkin tapahtuu

- hieman "kuoppaisa" kyyti speedboatilla
- englanninkielinen opastus
- opas ei vedessä mukana, itse etsit kohteet
- ei tutkittu snorklauksen jälkeen mitä nähtiin
- ei käyty turvallisuusasioita veneessä läpi

KonTiki

- englanninkielinen opastus
- hieman hintava

1. Kiehtovia nuo vedenalaiset näkymät

2. Hienot maisemat ja vesi näyttää puhtaalta.

1. Vesi oli ihan uskomattoman kirjasta eikä maisemissakaan ollut todellakaan valittamista =).

3. Upeat maisemat, kyllä tuolla lomaillessa varmasti rentoutui hyvin ja akut latautui!

1. Maisemat olivati ihana ja akut täynnä tultiin kotiin =).

4. Oi, mitä kuvia! Hienot maisemat ja nuo vedenalaiset kuvat! Mielenkiintoisia lajeja näitte, pelottaviakin.
    Minä en ole koskaan sukeltanut tai snorklannut muuta kuin mökkirannassa. Voin vain kuvitella noitten kirkkaitten vesien hienoja näkymiä.
    Kiitos hienosta esittelystä!

1. Kiitokset itsellesi Tuuia. Ja jos koskaan menet tämän tyyppisiin maisemiin, niin käy ihmeessä snorklaamassa. Omia vehkeitä ei tarvitse olla mukana, vaan niitä saa sieltä kyllä lainaksi.

5. Hello Katinka,
    What a great shots. So amazing these rocks with the clear blue water.
    Nice to get a look underwater. So fantastic!!

Many greetings,
    Marco

1. Thanks a lot Marco! The water was very blue and clear, really amazing =).