keskiviikko 14. syyskuuta 2016

Sandhamn vierasvenesatama (Ruotsi)

Seuraavana päivänä jätimme kauniin ja rauhaisan Malma Kvarnin lahden taaksemme ja jatkoimme matkaa. Noin tunnin merimatkan jälkeen saavuimme Sandhamniin, joka on yksi suosituimmista satamista Tukholman saaristossa.

Koska Sandhamn on suosittu satama, osasimme odottaa pientä ruuhkaa. Tämä oli ainoa satama koko loman aikana kun jouduimme odottamaan, monen muun veneilijän tavoin, että pääsemme laituriin. Tämä oli myös KSSS:n yllä pitämä paikka, joten sataman henkilökunta tuli näyttämään paikan. Ja heillä riitti sutinaa. Henkilökunta juoksi laitureilla ahkerasti. Pysyvät varmasti hyvässä kunnossa =D. He tekivät hyvää työtä, sillä jokaiselle yritettiin löytää paikka.

Onneksi pääsimme laiturin päätyyn odottelemaan omaa vuoroamme, niin ei tarvinnut ajella ympyrää sataman edustalla. Mikäpä näin ihanassa auringon paisteessa oli odotellessa. Puolen tunnin päästä tuli nuori mies ilmoittamaan, että nyt on paikka löytynyt, joten ei kun köydet irti ja menoksi. Myös täällä oli vastassa mooring kiinnitys, mutta se ei enää jännittänyt minua yhtään, koska olimme päässeet harjoittelemaan sitä jo Waxholmissa. Mooring kiinnityksestä kirjoitin aikaisemmin täällä.

Toisin kuin muissa satamissa, tällä maksettiin satamamaksu vasta kun lähdetiin pois. Veneeseen kiinnitettiin kyltti, joka kertoi, että ilmoittauduttu on =D. Satamassa on 240 vierasvenepaikkaa. Sähköä ja vettä on laiturilla. Pieni kehityskohde satamalle olisi, että vesipisteitä saisi olla laiturilla useampi. Nyt yhtä letkua jonotti moni kippari. Lisäksi veden paine oli kuin pikkuinen poika olisi ollut tarpeillaan. Veden tankkaaminen otti todella aikaa, jolloin letkun jonottajien määräkin vain lisääntyi.

Aivan sataman laiturin tuntumasta löytyy hotelli. Saarelle pääsee myös saaristoaluksilla, joten tämä kohde on kaikkien saatuvilla. Vain pari tuntia Tukholmasta ja pääsee yhteen Tukholman saariston idyllisimmistä paikoista. Lautta-aikatauluja voit tutkia täältä.

Palvelujen puolesta satamassa oli myös todella hyvä tarjonta. Täällä viimeistään lomabudjetille saattoi sanoa goodbye! Lisäksi satamassa ja sen läheisyydessä oli monia ruokapaikkoja, joten myös kokkaamisesta veneessä saattoi pitää vapaata.

Seuraavalla keralla lähden kyllä tyhjällä laukulla reissuun. Puhtaita vaatteita tuli taas loman jälkeen aivan liikaa takaisin, tuli ostettua yhtä jos toista lisää. Kassi ei mennyt enää loppu lomasta kiinni =D.

Herkkuja kesän kuumiin päiviin.

Yhteysaluslaiturin lähellä oli ruokakauppa. Kauppa oli pieni, mutta siellä oli uskomattoman hyvä valikoima. Klo 11 jälkeen tuli yhteysaluksella lisää tavaraa kauppaa. Ei mennyt kuin hetki, ja kaikki tuotteet oli jaettu hyllyihin. Paras aika vierailla kaupassa oli puolen päivän aikaan, silloin sai vielä kaikkea mitä oli kirjoittanut ostoslistalle. Mitä pidemmälle päivä eteni, sitä vähemmän oli valikoimaa saatavilla. Tuotteet olivat tuoreita, sillä vaihtuvuus oli hyvä.

Kaupalta pieni matka eteenpäin löytyi leipomo, josta sai tuoretta pullaa ja leipää. Oli mukava katsella aamulla rannassa, kun yksi jos toinen tuli leipomosta päin tuoreiden sämpylöiden kanssa. Ihan luksusta!

Sandhamnin satamassa oli jännittävä tapa ilmaista lipunlaskun aika. Siellä pamauttetiin pieni pommi kello 21:00 , sellaisia mitä uutena vuotena pamautellaan. Meidän vieressä oli yhtenä iltana suomalainen vene ja heillä todella iso koira, joka istui veneen uimatasolla, kun pommi räjähti. Koira säikähti pommia niin kovasti, että tippui mereen. Omistaja ei ollut kovinkaan iloinen kun hän kuivasi koiraa laiturilla ennen nukkumaan menoa =D. Ehkä olisin itsekin pitänyt enemmän vaikka fanfaarista trumpetilla tai jotain sinne päin.

Ja lisää luksista. Sataman toisessa päässä oli uima-allas alue, jossa oli myös sauna. Altaan ympärillä oli oleskelu paikkoja ja vieressä pieni ravintola ja baari, josta oli mahdollista ostaa juotavaa ja pientä purtavaa. Täällä jos missä oli aivan ihana viettää hellepäivää.

Joten kun lähdet veneilemään Tukholman saariston, älä missään nimessä ohita tätä paikkaa, jos rakastat hyvä palveluja ja pientä luksusta. Itse saari oli myös aivan ihana, joten otetaan siitä ihan oma postaus seuraavaksi. Satamasta ja sen palveluista voit lukea lisää heidän nettisivuilta täältä.

1. Vau miten hienot kuvat sulla on Sandhamnistakin!

Me tulimme Sandhamnin jonoon eräänä perjantaiaamupäivänä ja jono oli jo silloin yli 3 tuntia. Menimme Lökholmenin puolelle, mistä kulkee pieni lautta Sandhamniin kerran tunnissa. Se oli hyvä ratkaisu, sillä viikonloppuna Sandhamnissa oli ulkoilmarockit pauhaamassa ja paljon juhlijoita pitkin rantaa. Lautalla pääsimme kuitenkin Sandhamnin ihanien ravintoloiden ja kauppojen äärelle. Happy End :)

1. Me kävimme kanssa tuolla Lökholmenissa, postaus tulossa =D. Teillä oli varmasti mukavampaa olla siellä =).

2. Belas e fantásticas fotografias.
    Um abraço e continuação de uma boa semana.