keskiviikko 5. syyskuuta 2018

Jurmala - Latvia

Jurmala on kaupunki joka ei juurikaan esittelyjä kaipaa. Moni tuntee paikan vallankin pitkistä hiekkarannoista ja vanhana kylpyläkaupunkina. Kaupunki oli kaiken kaikkiaan tosi idyllinen. Keskustaan oli venesatamasta noin yhdeksän kilometriä matkaa.

Rannalle oli opasteita pitkin kaupunkia. Lemmikkien omistajien kannattaa huomioida, että koiria ei saanut tuoda rannalle.

Keskustassa hiekkarannalle pääsei monesta eri kohtaa. Pitkin rantaa oli ravintola palveluja sekä suihkuja ja vessoja.

Tämä kesä oli kuin luotu rannalla löhöilemiseen. Merivesi oli niin lämmintä, että minäkin pääsin kerrankin uimaan, monta kertaa päivässä =D.

Tällä oli tunnelma kuin olisi ollut pidemmälläkin etelän lämmössä. Lämmin hiekka tuntui ihanalta jalkojen alla.

Lämmin kesä innoitti lapsia leikkimään vedellä =D.

Riian keskustasta on Jurmalaan 14 kilometriä, joten täällä voi pistäytyä kätevästi vaikka junalla päiväretkellä. Me halusimme viettää täällä useamman päivä, joten tulimme mielummin omalla veneellä.

Ajelimme eräänä päivänä taksilla satamasta keskustaan. Taksikuski osasi kertoa, että 90% Jurmalassa olevista upeista asunnoista omistaa venäläiset. Kuulin myöhemmin, että kun he ostavat kalliin asunnon, he saavat Latvian kansalaisuuden kaupan päälle. Se, että venäläisiä asui paljon Jurmalassa, näkyi myös katukuvassa. Varinkin se, että siellä asui rikkaita venäläisiä. Ihmiset olivat pukeutuneet niin kauniisti, että oma, Thaimaasta keväällä hankittu hellemekko kärsi melkoisen inflaation =D.

Keskustan kävelykadulla oli mukava tunnelma. Kadun varrella oli monia hyviä ravintoloita ja pikku putiikkeja. Täältä löysi vaikka mitä ihanaa ostettavaa.

Kävelykadun päässä oleva Majorin rautatieasema.

Satamasta lyhin matka hiekkarannalle oli noin 15 minuutin kävelyn päässä. Ensin mentiin pätkä asuin alueen läpi, jonka varrelta löytyi tämä hauska kivilintu. Kun talot loppuivat, alkoi pieni kansallispuisto metsä alue. Polut olivat leveitä ja helpot kulkea. Pienen haasteen aiheutti se, että polut haarautuivat eikä ollut kylttiä, kumpaa olisi pitänyt mennä. Mutta kun seurasimme paikallisia, olimme pian suorinta tietä upealla hiekkarannalla.

WC.

Sieltä ranta jo häämötti. Täällä oli paljon vähemmän ihmisiä, mutta ensimmäiset ravitolapalvelut näkyivät jo, joten eivät olleet kaukana.

Tänne ei ollut kieltoa koirista ja pari koiraa näimmekin rannalla. Satamasta ei siis tarvitse ajaa taksilla keskustaan päästäkseen rannalle, vaan ranta alkaa läheltä satamaa.

Rannalla oli hääjuhla. Aika mukava paikka juhlia häitä.

Oman erillisen suosituksen ansaitsee Jurmalassa sijaitseva vesipuisto. Heidän nettisivuilla kerrotti, että kyseessä oli Baltian suurin vesipuisto, ja sitä se kyllä varmasti oli! Mieletön määrä liukumäkiä ja porealtaita sisällä sekä ulkona. Alueella oli parikin ravintolaa ja allasbaari. Saunavalikoima oli kattava. Ostimme kokopäivä liput ja koko päivä siellä mukavasti vierähtikin. Voit tutustua lisää vesipuistoon heidän nettisivuilta täältä.

Vietimme Jurmalassa useamman päivän ennen kuin jatkoimme matkaa. Seuraavana oli vuorossa viimeinen paikka Latvian puolella. Siitä lisää seuraavassa  postauksessa.

1. Akvaparks on tuttu paikka :) Suuri ja komea, maineensa veroinen.
    Häpeäkseni tunnustan, että rannalla en ole käynyt ollenkaan... Ihanaa lomaa olet siellä viettänyt ❤

1. Akvaparks oli todella käymisen arvoinen paikka. Rannalla oli paljon porukkaa, tosin isolle rannalle mahtuu paljon =D. Loma oli kyllä ihan kymppi plus =D.

2. Hienot kuvat! Tuolla Jurmalassa näyttäisi olevan niin paljon kivaa nähtävää. Ihanaa syyskuuta sinne♥

1. Kiitos Päden paja =). Nähtävää todella oli. Ihanaa syksyä myös sinulle <3

3. Párekin Palvelijatar07 syyskuuta, 2018 06:20

Onpa mielenkiintoisen näköinen paikka tuo Jurmala!

4. Me käytiin viime kesänä Riikassa. Akvaparksissa vietettiin 6,5h. Illalla ihailtiin auringonlaskua rannalla ja syötiin ravintolassa.

1. Hih.. siellä kyllä aika meni tosi hyvin =D. Auringolaskut ovat valtavan ihania Latviassa =D.