tiistai 28. elokuuta 2018

Andrejostan satama Riika - Latvia

Seuraavaa meille uusi kohde lomallamme oli Riika. Lähdimme aamupalan jälkeen ajelemaan jälleen kauniissa säässä. Kesän helteet olivat alkaneet. Merellä oli mukavan leuto tuuli, joka helpotti oloa mukavasti.

Mereltä koukattiin parin pienen aallonmurtajan välistä Daugava joelle, jota pitkin ajettiin kymmenisen merimailia Riikan keskustaan.

Ja mikä mieluisa yllätys odottikaan joen alussa! Daugavgrivan majakka! Taas tuli yksi bongauspiste lisää =D.

Daugava joki oli pitkä ja leveä, joten sen varrelle mahtuu monia satamia ja teollisuus alueita. Joella tuli vastaan monia veneitä ja olipa mukavaa kun niistä huiskuteltiin aina iloisesti meille. Paljon oli myös kalastajia liikkeellä. Tässä vaiheessa oli tosi jännittävää odottaa, millainen kaupinki Riika olisi. Riika oli lomamme pää kohde, joten vietimme siellä useamman päivän.

Paikallinen pursiseura.

Viimein tuli aika laittaa kamera syrjään ja valmistautua rantautumiseen. Andrejostan satama sijaitsee aivan Tallinkin sataman vieressä.

Satamamaksu maksettiin rannassa olevaan kioskiin. Sataman laiturilla oli tarjolla sähköä ja vettä. Mikäli viipyy satamassa viikon tai yli, saa satamamaksusta alennusta silloin kun maksaa kaikki yöt heti. Emme olleet ihan varmoja, kuinka kauan viipyisimme Riiassa, joten maksoimme vain muutaman yön ensin.

Andrejostan satamassa oli Terase Muusu, josta sai aivan huippu hyvää ruokaa. Taisimme käydä syömässä siellä Riiassa olomme aikana jopa kolme kertaa =D. Lisäksi paikka oli tosi kivasti sisustettu ja viihtyisä.

Rannan tuntumassa oli useampi yökerho ja meitä olikin varoiteltu, että Andrejostan satamaan ei kannattaisi mennä viikonloppuisin, sillä musiikki pauhaisi kuulema aamuun saakka. Me saavuimme Riikaan lauantaina =D. Tosin pitää kyllä todeta, että kun menin nukkumaan ja laitoin korvatulpat korviin, nukuin kuin tukki, eikä musiikki haitannut yhtään.

Ravintolan takana oli WC ja suihkutilat veneilijöille, sekä pyykinpesukone ja kuivaaja. Täällä tuli pestyä koneellinen pyykkiä (kiitos tosi kuuman kesän). Pyykkikoneen käyttö kuului satamanmaksuun.

Laitakirahvi ravintolan pihalla =D.

Aivan sataman välittömässä läheisyydessä oli suuri Spirit & Wine kauppa, josta sai ostettua edullista juotavaa. Ja siis kaupassa oli myös todella hyvät valikoimat mehua ja virvoitusjuomi.

Rannassa puksutteli hassu juna edes takaisin. Päättelimme, että se kokosi ja purki satamaan tulleita vaunuja, ajeli niitä raiteelta toiselle. Rata ei jatkunut pitkään kun sen keskellä kasvoi jo puita =D. Jostain syystä minusta oli hauska seurata sen touhuja.

Ilta saapuu satamaan.

Matkaa Kuivižista Riikaan oli takana reilu 54 merimailia, joten otimme rennosti veneessä satamassa. Seuraavina päivinä oli tarkoitus ottaa Riikan kaupunki haltuun perinpohjaisesti.

1. Párekin Palvelijatar29 elokuuta, 2018 07:32

Mielenkiinnolla odotan jatkoa kertomukseen!

1. Ja niitähän vielä jonkin aikaa riittää, ollaan vasta loma puolivälissä menossa =D.

2. Jään odottelemaan seuraavaa postaustasi ja jatkoa reissultanne. Meillä on ollut suunnitelmissa/haaveena lähteä veneilemään Baltian puoelle, mutta vielä reissu on suunnitteilla. Saattaa olla, että sitä ennen kalustoa on vaihdettava, jotta on turvallista lähteä reissuun.
    Ihanaa elokuun loppua!

1. Kiitos Kaisa. Voin kyllä lämpimästi suositella Latviaa. Oli aivan ihana maa. Pari satamaa on vielä tulossa esittelyyn Lavian puolelta. Pienemmälläkin veneellä pärjää oikein mainiosti, jos vaan katsoo tuulet, että ei lähde liian suureen keliin. Me teimme matkaa 32 jalkaisella moottoriveneellä. Voin myös suositella Viroa, löytyy aivan ihania paikkoja (löytyy tästä blokista montakin postausta, sillä olimme neljättä kertaa Virossa =D). Ihanaa syksy kesää sinulle!