torstai 4. elokuuta 2016

Rådmansö - Kapellskär (Ruotsi)

Seuraavana päivänä heräsimme jälleen kukonlaulun aikaan. Ei siksi, että matka tulisi olemaan pitkä, vaan siksi, että tuulet olisivat suotuisammat nimenomaan aamupäivästä. Edessä oli loman jännittävin (ainakin minusta) kohta, sillä nyt ylitämme Ahvenanmeren ja menemme Ruotsin puolelle.

Päivä oli aurinkoinen ja ihana. Ajelimme läpi Lemströmin kanavasta. Sillan alta pääsee alus, jonka maston korkeus on enintään 3,3 metriä. Kippari laski meidän pienen maston ihan varmuuden vuoksi alas, joten mahduimme menemään sillan alta reilusti, eikä meidän tarvinnut odotella sillan avaamista. Tuolloin kanavaa pitkin pääsee luonnollisesti myös korkeamastoisella purjeveneellä.

Kanava on rakennettu 1880-luvulla helpottamaan veneiden pääsyä Maarianhaminan itäsatamasta ja Slemmernin merenlahdelta Ahvenanmaan sisämerelle Lumparnille. Silta avataan tarvittaessa meriliikenteelle joka täysi tunti ja pidetään avoinna kerrallaan noin 10 minuuttia.

Ajelimme Maarianhaminan ohi kohti Rödhamnia, jonka kohdalta alkaisi Ahvenanmeren ylitys. Tämä on toiseksi lyhin kohta siirtyä Ahvenanmaalta Ruotsiin.

Isoja kavereita täällä merellä =D.

Siellä jossakin se Ruotsi on. Oikeasti on ihan jännittävä tunne, kun ei näe edessä mitään. Sitten jossain vaiheessa alkaa siintää taivaanrannassa jotain ja hupsista, sitä ollaankin yks kaks Ruotsissa =D. Tuuli oli Ahvenanmeren ylitykselle todella suotuisa ja matka meni erinomaisesti.

Minä majakkahulluna olin todella onnellinen, sillä ajoimme Söderarmin majakan ohi. Taas sain yhden majakan lisää bongauslistallen.

Aikamme ajettua, tuli Ruotsin ranta näkyviin. Se on aina jotenkin tosi huojentava tunne, kun saa maata näkyviin, vaikka ei olisikaan mitään hätää. Mietiskelin matkan aikana, että minusta ei olisi missään nimessä suuria valtameriä ylittämään. Mennä päiväkausia, ettei näe muuta kuin merta, vaikka merta onkin ihana katsella. Ei, niin rohkea en ole. Mukavaa pysyä vielä ihan vain näin "pikkuvesillä" =D.

Ensimmäinen satama Ruotsin puolella oli Rådmansä Kappelskärissä. Satama sijaitsi todella rauhaisassa lahdessa. Satamassa oli myös paikallisten veneitä. Vierasvenelaituri oli merkitty "gästhamn"-kyltillä, joka oli väsähtänyt seisomisesta ja makasi laiturilla.

800 metriä satamasta sijaitsi leirintäalue, jonne sai maksaa satamamaksun (olisivat tulleet myös laiturilta illalla perimään). Leirintäalueen yhteydessä oli pieni elintarvike kioski ja kahvila. Siellä oli mahdollista käydä tarvittaessa myös suihkussa.

Satamassa oli laiturilla sähkö ja vettä tuli laiturin päästä hanasta. Tämä satama oli todella rauhallinen ja ennen kaikkea ruotsalaisten suosiossa. Olimme ainoat suomalaiset paikalla.

Nyt oli aika nostaa Ruotsin kohteliaisuusloppu salkoon, sillä olimme todella Ruotsissa! Olin kuullut paljon hyvää ruotsalaisesta veneilykulttuurista ja jo heti ensimmäiset tunnit todistivat sen. Kippari kävi auttamassa saapuvan veneen satamaan ja jo heti sieltä tarjoiltiin olutta kiitokseksi. Ihmiset tervehtivät laiturilla ja maantiellä vastaantulijoita. Tunnelma oli jotenkin todella ystävällistä.

Seuraavana aamuna lehmät laidunsivat vastarannalla.

Aamutoimien jälkeen lähdimme kävelemään sataman läheisyydessä sijaitsevalle luotopolulle, ennen kuin jatkaisimme matkaa eteenpäin. Meistä on todella hauska kävellä luontopolkuja, saa samalla liikuntaa ja pääsee tutustumaan paikallisiin luonnon ihmeisiin. Ja tällä polulla ihmeteltävää todella riitti.

Ensimmäiseksi luonnossa liikkujaa tervehti todella upea pähkinäpensaslehto. En ollut nähnyt sellaista vielä koskaan. Tämän jälkeen saimme ihailla valtavia tammia.

Suurin luonnonihme nähtiin, kun huomasimme ympärillämme tuhansia pieniä sammakoita. Niitä oli niin valtavasti, että ei meinannut pystyä astumaan jalalla maahan, ettei olis tullut tallanneeksi pikkuista sammakkoa! Heillä oli todellinen joukkovaellus käynnissä. Tämäkin pikkuinen sammakko pääsi jatkamaan matkaa =).

Koska alueella laidunsi lehmiä, se takasi, että paikalla oli myös niittyjä. Ja kun on niittyjä, on kukkia ja kun on kukkia, on perhosia. Alue oli aivan ihana kulkea ja katsella ympärille.

Tämä satama oli palveluiltaan lomamme vaatimattomin, mutta ehdottomasti rauhallisin ja luonnonläheisin. Tällä oli mukavaa viettää yksi yö ja orjentoitua Ruotsiin. Satamaa voi suositella lämpimäsi jo ihan sen luontopolun vuoksi. Se oli todella elämyksellinen kokemus.

1. Ihanat kuvat luontopolulta!
    Meren ylitystä on kiva katsella ruudun tältä puolelta :)

1. Kiitos Sirpa. Noiden pienten merien ylitykset ovat minullekkin ihan maksimi suoritus =D.

2. Onpas luontopolulla ollut ihasteltavaa. Hienot kuvat, taas.

3. Kiitos upeasta reissusta kanssanne näin oman loman välipäivänä! :) Oih, kalasääksi,lepakko,sammakot,vanamot ja kihokit! Puhumattakaan upeista kohteista, joihin meidät muutkin taas opastit!Kuviesi korkeatasoisuus ja mielenkiintoiset postaukset menevät oivista luontodokkareista näin sadesäällä! <3

1. Voi kiitokset Mirjam-Matilda =). Kehusi innostavat jatkamaan =D.

4. Párekin Palvelijatar04 elokuuta, 2016 13:44

Olipa hienoa seutua ja sympaattinen satama. Ja majakat ovat aina upeita. Osaatte todella ottaa reissuistanne kaiken irti ja poimia parhaat palat upeisiin kuviin!

1. Kiitos Palvelijatar. Me ollaan sellainen porukka, että tykätään kovasti katsella ympärille joka paikassa =).

5. Hauskaa, miten me on kuljettu samalla alueella valiten kuitenkin eri satamia... nuo yhteissaunat näyttävät olevan tapana aika monessa satamassa Ruotsissa. Meilläkin kippari haluaa kuvata kaikki laivat. :) Terveisin Elena

1. Hih... niin on. Minua harmittaa vieläkin ettei nähty Utössä, vaan mentiin ihan ristiin. Toivottavasti jossain vaiheessa nähdään jollain laiturilla =).

6. Oijoi miten ihanalta näyttää ja kuulostaa tämäkin satama! Luonnonläheisyys ja rauhallisuus vetoavat erityisesti meikäläiseen :)

1. Tämä oli todella rauhallinen ja luonnonläheinen =D.