tiistai 30. elokuuta 2016

Utön ihana luonto (Ruotsi)

Jos edellinen päivä oli ollut hieman pilvinen, oli seuraava taas aurinkoinen ja ihana. Kävimme vuokraamassa aamulla polkupyörät ja mars matkaan. Saarella ei ollut montaakaan autoa, joten oli turvallista pyöräillä. Olimme kuulleet monen kehuvan Utön luontoa, joten lähdimme ottamaan asiasta selvää.

Ei päästy pitkälle kun piti pysähtyä kuvaamaan tämä hauska linnunpönttö. Sillä oli tukeva jalka.

Seuraavaksi oli pieni venesatama jossa tämä alus oli kiinni. Kiinnitin huomiota jykeviin fendareihin (lepuuttajiin) =D. Noihin ei tarvitse sukkaa laittaa. Tiedoksi ei veneileville, että kyllä, lepuuttajissa on hyvä käyttää sukkia (se on sellainen kangas pötkilö, mutta sitä sanotan sukaksi). Ne estävät, ettei kuulu nariaa lepuuttajista, jos ollaan ruuhkaisessa satamassa ja vieneet liikkuvat vierekkäin. Samalla ne suojaavat lepuuttajia lialta.

Tämä oli minun mielestä yksi lomamme kauneimmista paikoista! Tuntui aivan ihanalta katsella ja antaa sielun levätä.

Satamaan näkyi myös Utön kaunis kirkko.

Seuraavaksi pyöräilimme tutustumaan kirkkoon. Kirkko on osittain rakennettu kiven lisäksi puusta. Utössä on louhittu rautamalmia jo keskiajalla. Kaivostoiminnan kukoistus alkoi 1720 ja parhaimmillaan se oli 1800 luvulla. Kaivostoiminnan myötä väkeä oli saarella ja vanha, saaren eteläosassa ollut kirkko alkoi käydä pieneksi. Arkkitehti Johan Fredrik Åbom aloitti uuden kirkon suunnittelun 1849 ja uusi kirkko vihittiin käyttöön marraskuussa 1850.

Kirkon ulkopuoli on säilynyt pääosin ennallaan vaikka kirkko muuten on kokenut erilaisia vaiheita. Minusta kirkko oli kaunis.

Saaristolaiskirkon tapaan, myös täällä oli laiva katossa.

Tajusin vasta kotona kuvia katsellessani, että uruissa sattui olemaan Ruotsin värit =D.

Erään hautakiven päällä oli näin suloinen bambi.

Jatkoimme matkaa ja hetken päästä pysähdyimme syömään Matssons kök och bar ravintolaan. Paikalla oli myös livemusiikkia.

Ja matka jatkui. Hetken päästä pysähdyimme ihastelemaan armeijan kalustoa. Minä en näistä muuta ymmärrä kuin että isoja olivat =D.

Ja hyppäsimme jälleen pyörän selkään. Pyörällä liikkuessa oli kivaa se, kun välillä tuli todella ihania tuoksuja vastaan. Lehmuksia oli teiden varsilla tiuhaan tahtiin.

Utön saarelta pääsi siltaa pitkin Ålön saarelle, jonka etelä kärjessä oli jälleen ihana ruokapaikka. Istahdimme tänne huilaaman ja nauttimaan ja nauttimaan juotavaa sillä päivä oli suorastaan helteinen.

Olin kuin Liisa Ihmemaassa, niin paljon paikka sisälsi ihania merellisiä yksityiskohtia.

Ålön saarelta lähti Utö Express alus.

Palasimme iltapäivällä takaisin satamaan. Kippari ja Juniori halusivat vielä ilta uinnille.

Päivä oli ollut aivan ihana ja luonto todella kaunista. Takapuoli oli ihan vähän hellänä, sillä minun ei tule juurikaan ajettua polkupyörällä muuten. Näimme päivän aikana jotain aivan ihanaa, niin ihanaa että se vaatii oman postauksen. Mitä se oli, siitä kuulette seuraavalla kerralla =).

1. Tässäkin postauksessa kuten edellisessäkin niin upeita kuvia.
    On kiva käydä kuviesi myötä paikoissa missä ei muuten tule käytyä.

1. Kiitos Sirpa! Mukavaa että jaksat olla "matkassa" mukana =).

2. Åh så vackert det är på den lilla ön!

3. Hih, polkupyöräilyn jälkeen on kyllä aina tauon jälkeen vähän kipeänä :D (Ratsastuksen kanssa on muuten sama homma!) Tuolla on niin ihanan näköistä! Ja ennen armeijan vehkeitä olevassa kuvassa on juuri sellainen punainen talo, jossa haluaisin asua, huokaus...! Kirkko on myös aivan hurmaava!!!

1. Kyllä ahteri kiitteli vielä seuraavanakin päivänä =D. Vaan oli se todella sen arvoista. Saari oli ihana.

4. Párekin Palvelijatar30 elokuuta, 2016 10:27

"Haaveena hyvä kuva", no näitä matkakertomusten kuvia katsellessa muunlaisia kuviahan ei ole ainuttakaan - on pelkästään hyviä ja vielä parempia. Ja kertomukseen olen niin koukussa, että ihan pelottaa hetki, jolloin kaikki on kerrottu. Luotan kuitenkin siihen, että uusia reissuja ja kertomuksia tulee jatkossakin. Kiitos joka sanasta ja kuvasta!

1. Hih... voi kiitos itsellesi Palvelijatar =D. Monta paikkaa on vielä tulossa, joten kyllä tämäkin matka tovin jatkuu. Ja uusi on tietysti jo suunnittelun alla =D.

5. Voi huokaus miten ihanan näköistä ja näitä upeita kuviasi on suuri ilo katsella! Tuolla on varmaan helppo unohtaa kaikki ikävät ja rumat asiat kun on tuon kaiken kauneuden ympäröimänä.
    Tuskin maltan odottaa seuraavaa postausta ja mystisen ihanuuden paljastumista ;)

1. Voin niiiiin lämpimästi suositella Ruotsia. Ei muuta kun lähdette joskus itsekkin sinne =D.

6. Upeat kuvat ja maisemat!
    Tuo merikin näyttää ihanan siniseltä!
    Hyvää tiistai päivää sinulle!

1. Kiitos Sari. Maisemat olivat kyllä silmiä hiveleviä. Merelläkin oli koko ajan paljon katsottavaa =D. Ihanaa viikonjatkoa myös sinulle <3!

7. onpa siellä monenlaista nähtävää!